Annons

Bokjättens e-handel växer MARIA EDSMAN leder sedan i våras Akademibokhandeln och Bokus in i den digitala framtiden

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

2018-08-17 09:10

Men pengarna rullar mer ut än in.

Sedan Akademibokhandeln efter stor vånda till slut startade sin e-handel i november 2016, har det gått stadigt uppåt. Redan ett knappt halvår senare uppskattades omsättningen i företagets e-handel till ungefär lika mycket som “en medelstor butik”, vilket i bokjättens fall är runt 15 miljoner kronor årligen.

LÄS ÄVEN: Akademibokhandeln avslöjar: Webben som en medelstor butik

Nu berättar företaget i sin senaste halvårsrapport, som släpptes under morgonen, att e-handeln fortsätter att växa, samt att detta sker “på bekostnad av övriga kanaler”. Trots att e-handeln ökar går det dock bakåt för Akademibokhandeln som helhet.

Under första halvåret i år minskade nettoomsättningen något, från 752,1 till 751,4 miljoner kronor, alltså en minskning med 700 000 kronor.

Nära dubbling av förlusten

Under andra kvartalet gjorde koncernen ett negativt rörelseresultat (efter av- och nedskrivningar) på -38,3 miljoner kronor. Det var nästan ett dubbelt så stort förlustresultat som samma period förra året då man landade på -20,8 miljoner. Men Akademibokhandeln menar att detta är normalt för säsongen.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Hon blir ny vd för Bokus och Akademibokhandeln

Utvecklingen förklaras dock delvis av att förskjutningen mot e-handeln ska ha haft en negativ marginalpåverkan som följd. Företaget ska även ha haft en högre kostnadsnivå till följd av de affärsutvecklingssatsningar som genomförs i koncernen.

- Andra kvartalet är normalt ett kvartal med negativt resultat för Akademibokhandeln på grund av säsongsvariationer. Under kvartalet visade Akademibokhandeln en resultatförsämring delvis på grund av förskjutningen mot e-handeln, med negativ marginalpåverkan som följd, samt en högre kostnadsnivå till följd av de affärsutvecklingssatsningar som genomförs i koncernen.

Totalt 2,5 miljoner kunder

Samtidigt menar koncernen att man fortsätter att satsa på att utveckla e-handeln. 

- Satsningarna görs för att driva omställningen mot ökad e-handel och digitala format samt för att utnyttja potentialen i de starka medlemsbaserna med 1,8 miljoner kunder hos Akademibokhandeln och 0,7 miljoner kunder hos Bokus. Det har dock givit en högre kostnadsnivå under kvartalet jämfört med motsvarande period förra året. Åtgärder är initierade för att öka effektiviteten i verksamheten framöver.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Annons
Annons
Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta