Annons

Bokjättens e-handel växer MARIA EDSMAN leder sedan i våras Akademibokhandeln och Bokus in i den digitala framtiden

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

2018-08-17 09:10

Men pengarna rullar mer ut än in.

Sedan Akademibokhandeln efter stor vånda till slut startade sin e-handel i november 2016, har det gått stadigt uppåt. Redan ett knappt halvår senare uppskattades omsättningen i företagets e-handel till ungefär lika mycket som “en medelstor butik”, vilket i bokjättens fall är runt 15 miljoner kronor årligen.

LÄS ÄVEN: Akademibokhandeln avslöjar: Webben som en medelstor butik

Nu berättar företaget i sin senaste halvårsrapport, som släpptes under morgonen, att e-handeln fortsätter att växa, samt att detta sker “på bekostnad av övriga kanaler”. Trots att e-handeln ökar går det dock bakåt för Akademibokhandeln som helhet.

Under första halvåret i år minskade nettoomsättningen något, från 752,1 till 751,4 miljoner kronor, alltså en minskning med 700 000 kronor.

Nära dubbling av förlusten

Under andra kvartalet gjorde koncernen ett negativt rörelseresultat (efter av- och nedskrivningar) på -38,3 miljoner kronor. Det var nästan ett dubbelt så stort förlustresultat som samma period förra året då man landade på -20,8 miljoner. Men Akademibokhandeln menar att detta är normalt för säsongen.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Hon blir ny vd för Bokus och Akademibokhandeln

Utvecklingen förklaras dock delvis av att förskjutningen mot e-handeln ska ha haft en negativ marginalpåverkan som följd. Företaget ska även ha haft en högre kostnadsnivå till följd av de affärsutvecklingssatsningar som genomförs i koncernen.

- Andra kvartalet är normalt ett kvartal med negativt resultat för Akademibokhandeln på grund av säsongsvariationer. Under kvartalet visade Akademibokhandeln en resultatförsämring delvis på grund av förskjutningen mot e-handeln, med negativ marginalpåverkan som följd, samt en högre kostnadsnivå till följd av de affärsutvecklingssatsningar som genomförs i koncernen.

Totalt 2,5 miljoner kunder

Samtidigt menar koncernen att man fortsätter att satsa på att utveckla e-handeln. 

- Satsningarna görs för att driva omställningen mot ökad e-handel och digitala format samt för att utnyttja potentialen i de starka medlemsbaserna med 1,8 miljoner kunder hos Akademibokhandeln och 0,7 miljoner kunder hos Bokus. Det har dock givit en högre kostnadsnivå under kvartalet jämfört med motsvarande period förra året. Åtgärder är initierade för att öka effektiviteten i verksamheten framöver.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Annons
Annons
Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

"Sällanköpshandeln är under press".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Fraktjätte byter hämtningstid:

Fraktjätte byter hämtningstid: "Flexibilitet är livsviktigt"

Fler order beräknas komma iväg samma dag.

Annons
Annons
Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Pilottestas just nu i Göteborg och Falun.

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

I drift lagom till julhandeln.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta