Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

E-handlaren Boozt har sedan starten gått från klarhet till klarhet, och i dag presenteras ännu en rapport som visar på en positiv utveckling. I dag meddelar nämligen e-handlaren att omsättningen under årets första sex månader ökade med drygt 38 procent, och därmed kom upp i över 1,26 miljarder kronor.

För samma period redovisar företaget en bruttovinst på 516,4 miljoner kronor, vilket uppges vara en ökning på nära 27 procent jämfört med samma halvår förra året.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Boozt-chefen om nackdelen med ett stort sortiment

Även det andra kvartalet, det vill säga perioden april till och med juni, blev en festlig historia för det Malmöbaserade e-handelsföretaget. Bolaget omsatte under de tre månaderna knappt 715 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med 44 procent jämfört med samma period förra året.

Rusning för Booztlet under Q2

Samtidigt ska företagets outletbutik, Booztlet.com, ha ökat sin försäljning med 90 procent. Bruttovinsten för kvartalet landade på drygt 300 miljoner. Det innebär en vinstökning på 36,5 procent - något bolaget alltså lyckades med trots att vädret satte käppar i hjulen.

- Lönsamhetsutvecklingen var till följd lägre rörelsekostnader god i kvartalet. Detta visar på värdet av våra flexibla och skalbara lösningar inom både lager och distribution, marknadsföring och administration. Den positiva operationella utvecklingen motverkades till viss del av en lägre bruttomarginal, säger Boozts vd Hermann Haraldsson i ett pressmeddelande.

- Förutsättningarna försämrades något mot slutet av kvartalet till följd av den ovanligt långa och varma sommaren i Norden. Då vi är allergiska mot att bygga upp för stora lager i säsong, valde vi att öka kampanjaktiviteten under slutet av Q2 vilket satte press på bruttomarginalen. Utvecklingen har fortsatt i Q3, fortsätter han.

LÄS ÄVEN: Boozts stora plan - från mode till e-handelsvaruhus

Med tanke på utvecklingen hittills i år, meddelar Boozt att företaget nu "känner sig bekväma" med att höja prognosen för året som helhet. När 2018 är över förväntar sig modehandlaren nu att ha nått en tillväxt på minst 36 procent.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!