Booztlet upp 60%: ”Tilltagande ökning under året”

Men Boozt som helhet har fortfarande mindre än en procent av marknaden.

Redan för ett par veckor sedan stod det klart att e-handelsföretaget Boozt hade lyckats passera en viktig milstolpe under 2017 - nämligen att nå över två miljarder kronor i omsättning, och det med ökad lönsamhet.

LÄS ÄVEN: Boozt krossade två miljarder

Annons

I dag släppte företaget sin årsredovisning för 2017, och ger i samband med det lite mer information om året som har gått. Boozt har tidigare lyft fram bland annat snabba leveranser och ett brett sortiment som anledningar till tillväxten, men nu framgår det också att försäljningen i systerbutiken Booztlet har varit med och bidragit.

- Booztlet.com växte med 60 procent år 2017 med en tilltagande ökning under året och med allt större bidrag till rörelsemarginalen, skriver vd:n Hermann Haraldsson i rapporten.

Säljer varorna med "stora rabatter"

Booztlet, som finns både i form av en e-handel och en fysisk butik utanför Köpenhamn, kom till för att Boozt skulle ha en separat butik där bland annat plagg från tidigare säsonger kunde säljas till lägre priser.

LÄS ÄVEN: Boozt tar outletbutik offline - ska sälja skadade produkter

Nu ska Boozt utöka sina satsningar på konceptet.

- Vi kan se att både kunder och partners har välkomnat ett off-pricekoncept online för lagerrensning, där varor säljs med stora rabatter samtidigt som varumärkenas image skyddas, skriver Hermann Haraldsson.

Trots att Boozt alltså numera har passerat gränsen på två miljarder, har bolaget enligt egen utsago bara erövrat en procent av den nordiska marknaden för mode, sportartiklar och accessoarer.

"Behåller min förmögenhet i Boozt"

Företaget tar dock upp att marknadstillväxten i Norden ligger på 10-15 procent, och menar därför att framtiden ser ljus ut.

Annons

- Jag kan bara prata för mig själv, men jag har fortfarande merparten av min förmögenhet investerad i Boozt och jag ämnar att fortsätta ha det så. Jag är här på lång sikt, då jag tror att detta bara är början för Boozt. Jag tror också att mina medgrundare håller med mig om detta, kommenterar Haraldsson.

Enligt Boozts beräkningar omsätter den nordiska marknaden för kläder, skor, skönhet och hygienvaror omkring 279 miljarder kronor. Den så kallade "onlinepenetrationen" uppgår enligt företaget till 16 procent.

Annons