De ska bekämpa returerna av barnskor – lanserar ny fotapp

Lovar rätt storlek direkt.

Att köpa skor på nätet kan förstås vara en riktigt rolig sysselsättning, men det kan också uppstå problem när storlekarna skiljer sig åt beroende på märke. Och att som e-handlare behöva skicka ut samma skor i flera storlekar till en och samma kund är förstås inte så upplyftande.

LÄS ÄVEN: Så ska de få kunderna att bara beställa skor i rätt storlek

Annons

Nu har en amerikansk e-handelstjänst dragit sitt strå till stacken för att bekämpa problemet med skoreturer inom e-handeln. Det handlar om Jenzy, som har tagit fram en app som ska underlätta onlineköp av barnskor.

Vill gå från 30 till 5 procent returer

Jenzy uppmanar kunden att fotografera barnets fot, varpå Jenzy meddelar vilka skostorlekar i olika märken som kan passa barnets fötter. Företaget listar i nuläget ungefär 65 skomodeller av 12 olika varumärken. Enligt grundarna - Carolyn Horner och Eve Ackerley - ska ambitionen vara att få ner antalet returer av barnskor som köpts online till fem procent. I dag ligger den siffran mellan 20 och 30 procent, enligt Internet Retailer.

När en ny sko läggs till i systemet ber Jenzy den aktuella handlaren om alla mått av skons insida. Sedan lägger appen på lite extra utrymme så att skon ska kännas bekväm på foten. Hittills har appen laddats ner omkring 500 gånger, men grundarnas ambition är att den siffran ska mångdubblas inför starten av höstterminen.

LÄS ÄVEN: E-handlarens avtryck: Flyttar en hel köpsäsong

Annons