Distributörer välkomnar de sociala leveranstjänsterna

De sociala leveranserna breder ut sig men enligt Morten Villberg på DHL, kan Uber-inspirerade leveranstjänster vara ett bra komplement till existerande leveransmöjligheter.

Den nordiska e-handeln och dess leveranser står inför en konsumentrevolution. Något som tvingar distributörerna att förnya sig med nya innovativa lösningar. Samtidigt har det börjat dyka upp allt fler nya alternativ.

Bland annat så kallade crowdsourcade eller sociala leveranser. Som exempel finns leveranstjänsten Deliv men även taxiföretaget Uber flörtar med e-handelsleveranserna. Amazon verkar också ha planer på att låta vanligt folk sköta leveranserna och i Norden finns ytterligare Uber-inspirerade leveranstjänster.

Annons

Nimber i Norge är en och Trunkbird i Danmark är en annan och Trunkbirds grundare, Daniel Nyvang, ger sin förklaring till att sociala förekomsten har blivit vanligare.

– Det är dyrt att skicka paket med professionella transportörer och en del känner otrygghet när det kommer till att skicka något värdefullt med en person de inte känner. Pris och personlig kontakt är anledningen till att vi existerar. Teknologin är självklart också en anledning. Idag har man en profil online och ett betygssystem som verifierar tjänster som Trunkbird.

Hot eller komplement

Trunkbird har 3200 användare på sin plattform som kopplar samman de som vill skicka paket med andra användare som kan tänka sig ta med dem på sin resa. Men är de nya leveransmöjligheterna ett hot mot de mer traditionella distributörerna, eller bör de ses som ett komplement.

– Sociala leveranstjänster hjälper till att få marknaden att växa. Vi kan göra saker som tidigare inte var möjligt. Jag vet inte om vi är en direkt konkurrent till transportörerna då vi är mer fokuserade på C2C medan de professionella transportörerna även fokuserar på B2C och B2B, säger Daniel Nyvang.

Och han får medhåll av Morten Villberg, Managing Director på DHL, som inte säger sig vara orolig för att Uber-inspirerade leveranstjänster tar över transportbranschen. Snarare ser han möjligheter till samarbete med olika sociala leveranstjänster.

– For det första så tror jag inte att det finns en typ av leverans som passar alla behov. Kundens förväntningar och behov är väldigt olika. En del har behov för en standardiserad produkt, andra behöver snabb leverans med hög säkerhet. För det andra så växer både B2C och C2C som marknader mycket just nu så jag tror att det finns plats för alla typer av leveranser, säger Morten Villberg.

 

På bild: Morten Villberg, Managing Director Nordic & UK, DHL

Annons

Annons