Annons

Fjärde året: Snabbväxaren Cocopanda når 130 miljoner Kolbjørn Ertzeid

Fjärde året: Snabbväxaren Cocopanda når 130 miljoner

2018-06-18 07:00

Och gör vinst på tre.

I början av förra året så hamnade Cocopanda överst på listan bland de snabbast växande e-handlarna. Detta var baserat på företagets då två senast inlämnade bokslut, som visade en tillväxt på 2 537 procent mellan 2014 och 2015.

LÄS ÄVEN: De 50 snabbast växande e-handlarna

Det norska skönhetsbolaget har sedan dess vuxit till sig rejält i Sverige och omsatte senaste vi talade med dem nästan exakt 100 miljoner, efter bara tre år i Sverige.

LÄS ÄVEN: Så gick Cocopanda från 0 till 100 miljoner på tre år

Annons
Annons

Växte med 30 procent

Att fortsätta växa med tusentals procent är förstås lite svårt och för 2017 är det snarare tal om en mer mänsklig, men fortfarande respektabel, tillväxt på 30 procent. Enligt företagets senaste årsredovisning så omsatte Cocopanda.se cirka 130 miljoner kronor 2017.

- De har varit en god tillväxt i Sverige med bra resultat. Vi märker att det blir en allt tuffare konkurrens i Sverige men vi är redo att anta utmaningen, säger Kolbjørn Ertzeid, ekonomichef på Cocopanda, till Ehandel.se

Det norska e-handelsföretaget är sedan 2016 lönsamma i Sverige och under förra året genererade det svenska bolaget en vinst på nästan exakt 3 miljoner kronor. Med tanke på den ökande konkurrensen så väntar sig dock Cocopanda en något lägre tillväxt i år.

- Vi förväntar oss en lägre tillväxt 2018 än vi hade förra året, men vi ser fram emot att presentera många nya produkter framöver till följd av nya avtal med flera varumärken, säger Kolbjørn Ertzeid.

Skönhetskoncernen som helhet sägs samtidigt utvecklas väl men med en "något lägre lönsamhet än önskat". Företaget förväntar sig ett bättre resultat under 2018 och 2019.

- Under 2017 flyttade vi vårt huvudlager och vår administration, vilket medförde en del engångskostnader, konstaterar Kolbjørn Ertzeid.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta