Googles e-handelstjänst ökade med över 200 procent

Totaldominansen utmanas bara av EU och Amazon.

Enligt AdWords-byrån AdRelevance så ska Googles e-handelstjänst och marknadsföringskanal Google Shopping vara en riktig kassako för sökjätten. Samtidigt sägs tjänsten också vara nyckeln till flera e-handlares tillväxt.

- För e-handlare i framkant finns det väldigt mycket att hämta via Google Shopping, det är en smidig funktion för de som söker på Google efter specifika produkter. Konverteringsgraden är hög och möjligheten till lönsamhet mycket god, säger Karl Lindberg, sökexpert på AdRelevance.

Annons

I december förra året, i samband med en uppmärksammad bajskorvs-kampanj för e-handlaren Partykungen, så berättade Karl Lindberg att sökningarna hade ökat lavinartat via Google Shopping och att den kanalen hade väldigt bra avkastning på annonsering.

LÄS ÄVEN: E-handlare förbluffade över bajskorv på Google

AdRelevance sköter Google-annonseringen åt stora e-handlare som till exempel Apotea, Partykungen och Fritidsfabriken. Byrån kan nu avslöja att Google Shopping-marknadsföringen ökade med 207 procent för deras kunder under 2017. Enligt siffror, som AdRelevance tagit del av, så ska samtidigt hela branschens investeringar i kanalen ha vuxit med cirka 66 procent.

"Man kan förstå att EU vill reglera det"

Det är dock inte alla som gillar Googles tjänst och EU har bötfällt sökjätten för att de genom Google Shopping missbrukar sin dominerande ställning.

LÄS ÄVEN: Google gör om shopping-tjänst efter EU:s miljardböter

Prisjämförelsetjänster har även uttryckt sitt missnöje och Prisjakt var tidiga med att ställa sig bakom EU-domen mot Google. De uttryckte dock senare sitt missnöje över Googles försök att fixa problemet med tjänsten.

LÄS ÄVEN: "De har fundamentalt misslyckas med att lösa problemet"

AdRelevance har inte tagit ställning i frågan, men konstaterar att regleringen inte är helt oväntad med tanke på hur tjänsten utvecklas bland e-handlare.

Annons

- Med tanke på hur mycket Google Shopping växer kan man förstå att EU vill reglera det. EU och Amazon är de två största hindren till Googles fortsatta totaldominans, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons