Annons

Grebban fortsätter spikrakt uppåt - når 20 miljoner Martin Jensen och Anton Johansson

Grebban fortsätter spikrakt uppåt - når 20 miljoner

2019-01-10 09:25

Går all-in på headless med nytt samarbete.

E-handelsleverantören Grebban, som drivs av de tidigare e-handlarna Anton Johansson och Eric Martinsson, levererade under 2017 en tillväxt på 65 procent med en omsättning på 12 miljoner kronor. Tillväxten ska ha tagit rejäl fart när e-handeln hamnade i fokus hos webbyrån.

"Enormt stora förändringar i bolaget"

Grebban meddelar idag att man under 2018 nådde cirka 20 miljoner i omsättning, vilket återigen innebär en tillväxt på 65 procent. Anledningen till den fortsatt snabba tillväxten sägs bero på byråns fokus på headless-lösningar, alltså där e-handelsplattformen är frikopplad från själva sajten och designen (frontend).

LÄS ÄVEN: Den nya e-handelstrenden: Huvudlös e-handel

- Jag är väldigt stolt över 2018 där vi lyckades genomföra enormt stora förändringar i bolaget. Vi sade upp vår största kund, bytte kontor, satsade på ny teknik och dubblade personalstyrkan till att bli hela 25 medarbetare. Trots denna enorma förändringstakt lyckas vi växa så snabbt, vilket känns fantastiskt, säger Anton Johansson, vd på Grebban, i ett pressmeddelande.

Nu fortsätter bolaget sin satsning på headless genom ett samarbete med vad man kallar headlessplattformen Centra, som vi på Ehandel.se skrivit om tidigare.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Centra ska bli världens största och bästa e-handelsplattform

- Vi är glada över att gå ut med att vi är ny partner till Centra, vilket innebär att vi bygger e-handelslösningar- och arkitekturer på deras plattform. En av våra teser kring e-handelsmarknaden är att många varumärkesägare kommer vara de stora tillväxtraketerna de närmaste åren. Vi har letat en SaaS-baserad och headless e-handelsplattform anpassad för de här aktörerna som vi kan samarbeta med och hittade Centra, som både har hög kompetens om lifestyle brands och en fantastisk plattform, säger Anton Johansson.

Match made in heaven

Centras vd Martin Jensen är samtidigt mycket laddad inför det nya samarbetet, som han tycker är en “match made in heaven”.

- Vi har båda extremt hög kompetens om mode- och livsstilsvarumärken, förståelse för hur teknik kan få ett varumärke att blomstra och insikt om skiftet till Direct-to-consumer (D2C) som nu håller på att ske. Vår moderna och skalbara headless-plattform är helt anpassad för den här målgruppen och det är ett nöje att arbeta med en så tekniskt duktig byrå som Grebban kring hur den ihop med den övriga arkitekturen får kundens affär att växa, säger Martin Jensen.

Bland Grebbans kunder finner vi företag som RoyalDesign, Cykelkraft, Icebug, Maskinklippet, Mateus, House of Dagmar, L:A Bruket och Sportson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta