Grebban fortsätter spikrakt uppåt – når 20 miljoner

Går all-in på headless med nytt samarbete.

E-handelsleverantören Grebban, som drivs av de tidigare e-handlarna Anton Johansson och Eric Martinsson, levererade under 2017 en tillväxt på 65 procent med en omsättning på 12 miljoner kronor. Tillväxten ska ha tagit rejäl fart när e-handeln hamnade i fokus hos webbyrån.

"Enormt stora förändringar i bolaget"

Grebban meddelar idag att man under 2018 nådde cirka 20 miljoner i omsättning, vilket återigen innebär en tillväxt på 65 procent. Anledningen till den fortsatt snabba tillväxten sägs bero på byråns fokus på headless-lösningar, alltså där e-handelsplattformen är frikopplad från själva sajten och designen (frontend).

Annons

LÄS ÄVEN: Den nya e-handelstrenden: Huvudlös e-handel

- Jag är väldigt stolt över 2018 där vi lyckades genomföra enormt stora förändringar i bolaget. Vi sade upp vår största kund, bytte kontor, satsade på ny teknik och dubblade personalstyrkan till att bli hela 25 medarbetare. Trots denna enorma förändringstakt lyckas vi växa så snabbt, vilket känns fantastiskt, säger Anton Johansson, vd på Grebban, i ett pressmeddelande.

Nu fortsätter bolaget sin satsning på headless genom ett samarbete med vad man kallar headlessplattformen Centra, som vi på Ehandel.se skrivit om tidigare.

LÄS ÄVEN: Centra ska bli världens största och bästa e-handelsplattform

- Vi är glada över att gå ut med att vi är ny partner till Centra, vilket innebär att vi bygger e-handelslösningar- och arkitekturer på deras plattform. En av våra teser kring e-handelsmarknaden är att många varumärkesägare kommer vara de stora tillväxtraketerna de närmaste åren. Vi har letat en SaaS-baserad och headless e-handelsplattform anpassad för de här aktörerna som vi kan samarbeta med och hittade Centra, som både har hög kompetens om lifestyle brands och en fantastisk plattform, säger Anton Johansson.

Match made in heaven

Centras vd Martin Jensen är samtidigt mycket laddad inför det nya samarbetet, som han tycker är en “match made in heaven”.

- Vi har båda extremt hög kompetens om mode- och livsstilsvarumärken, förståelse för hur teknik kan få ett varumärke att blomstra och insikt om skiftet till Direct-to-consumer (D2C) som nu håller på att ske. Vår moderna och skalbara headless-plattform är helt anpassad för den här målgruppen och det är ett nöje att arbeta med en så tekniskt duktig byrå som Grebban kring hur den ihop med den övriga arkitekturen får kundens affär att växa, säger Martin Jensen.

Bland Grebbans kunder finner vi företag som RoyalDesign, Cykelkraft, Icebug, Maskinklippet, Mateus, House of Dagmar, L:A Bruket och Sportson.

Annons

Annons