H&M kopierar Daniel Wellington – gör nya märken

Sociala medier ska bli försäljningsarenan som tar klädjätten från botten tillbaka till toppen.

Att konceptet med att bara sälja en sorts produkter och marknadsföra dem med hjälp av influencers i sociala medier, har varit en framgångssaga för bland annat Daniel Wellington, råder det ingen tvekan om. I juni kunde vi berätta att företaget gjort en miljard i ren vinst bara under det senaste året.

Och varför inte ta efter ett vinnande koncept? Så tycks i alla fall H&M resonera. Klädjätten filar nu som bäst på hur även de ska kunna utnyttja sociala medier-kändisarnas genomslagskraft. Detta skriver Breakit och hänvisar till en hemlig källa.

Annons

Planen uppges vara att H&M ska lansera flera nya klädmärken som ska marknadsföras på samma sätt som Daniel Wellingtons klockor. Projektet ska vara relativt långt gånget, men fortfarande inte helt spikat, enligt Breakits uppgiftslämnare.

Tanken uppges vara att H&M ska utnyttja sina redan befintliga fabriker och leverantörer för att producera även de nya enprodukts-märkena. Även om viss oklarhet alltså råder i hur korrekta uppgifterna är, så ligger de i linje med vad H&M:s VD Karl-Johan Persson sade till Nyhetsbyrån Direkt i förra veckan.

- Vi kommer att lansera ett nytt varumärke nästa år och vi tittar på fler, sa han då.

Ett rejält lyft behöver i alla fall klädjätten. Förra veckan kunde vi även rapportera om lanseringen av företagets nya e-handel och butikskoncept, Arket. Tanken var att satsningen skulle hjälpa H&M att nå sina mål, men det första som hände var istället att aktien rasade till den lägsta nivån på sex år, och sjönk till ett värde på under 200 kronor per aktie.

Annons