Annons

Inte bara e-handeln som orsakar butiksdöd i city Kan e-handeln bli räddningen?

Inte bara e-handeln som orsakar butiksdöd i city

2017-12-28 13:24

Höjda hyror slår undan butikerna.

Under de senaste åren har tusentals små butiker fått stänga, varpå deras lokaler har tagits över av nationella kedjor. När de sedan också får stänga, har hyresvärdarna inte velat sänka hyrorna och nu gapar butikslokalerna tomma.

LÄS ÄVEN: Butiksdöden kan komma till Sverige redan nästa år

Så beskriver tidningen The Guardian situationen i New York, som enligt har drabbats hårt av våra förändrade handelsmönster. Enligt artikeln står 12 procent av alla butikslokaler i stadsdelen Upper West Side numera tomma. Anledningen uppges vara e-handeln, och framför allt Amazon, men också att hyrorna helt enkelt har trissats upp till en för hög nivå.

Tomma lokaler blev kris i sig

Det har i sin tur fått både människor och företag att lämna Manhattan, där en del områden har så pass många tomma lokaler att det i sig har blivit ett problem.

Annons
Annons
- Hyrorna har sjunkit men nu finns det så många tomma butiker och ingen vill vara där ensam. Så det har skapats en ännu större kris, säger mäklaren Robin Zendell till The Guardian.

Men även om e-handeln alltså delvis ses som orsaken till butiksdöden i den amerikanska metropolen, så kan den vara på väg att hjälpa till med en lösning på problemet.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över - 178 000 nya jobb på 15 år

Butiker som marknadsföring?

Zendell menar att e-handel är bra för saker man behöver, men inte fullt så bra för saker man vill ha. Därför kan framtidens handlare mycket väl vara i behov av de tomma butikslokalerna, som alltså nu har sjunkit något i pris.

- Fysiska butiker brukade bara handla om försäljning, men nu handlar det om marknadsföring. Det handlar om att styra människor till Internet och att hjälpa dem att förstå din produkt.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta