Jollyrooms superlager öppnar nu upp för andra e-handlare

“Det finns utrymme för att ta in fler”.

I en rad artiklar har vi på Ehandel.se kunnat berätta om Jollyrooms lagerexpansioner i Göteborgsområdet. Företaget har efter flera framgångsrika år fått ett utökat lagerbehov och under en period ökade e-handlaren sin samlade lageryta med tusentals kvadratmeter.

När Jollyrooms nya "Campus" - som företaget kallar sitt nya lagerområde - är färdigbyggt under nästa år, räknar företaget med att ha fått på plats Nordens största e-handelslager.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Jollyroom utökar igen - har nu lageryta på 85 000 kvadrat

Nu står det klart att Jollyroom inte direkt har snålat i sina lagersatsningar. Faktum är att bolaget har så mycket lageryta att det finns plats över till fler företag. Därför väljer e-handlaren att bjuda in branschkollegor till att dela på utrymmet i Göteborg.

- Vi bygger ju det här stora e-handelskomplexet Campus och vi ser gärna att andra e-handlare kommer med på tåget, säger Jollyrooms vd och grundare Ole Sauar till Ehandel.se.

Direktbilar till Nordens logistikpunkter

Ole Sauar ser flera fördelar med att utrymmet delas av flera e-handelsföretag. Han tänker sig att upplägget exempelvis skulle kunna intressera norska e-handelsföretag som vill driva en del av sin verksamhet från Sverige.

- Det kan vara att man delar på yta, att man sitter tillsammans med oss, att vi delar på kunskap och annat. Det finns utrymme för att ta in fler e-handlare i det komplexet, säger han, och fortsätter:

- Vi kan erbjuda att man kan nyttja våra transportavtal och så vidare. Eftersom våra varor är så pass stora har vi väldigt många direktbilar till strategiska logistikpunkter i Norden.

Så det är bara att höra av sig till dig ifall man är intresserad?

- Absolut, det får man gärna göra.

Annons
Annons

"Behöver ta dig ner i kostnad"

I samband med årets NXT Nordic-gala, som gick av stapeln i Oslo tidigare i veckan, tilldelades Ole Sauar det helt nya branschpriset NXT Nordic Profile of the Year. I motiveringen till priset lyftes bland annat Jollyrooms lagersatsningar fram.

LÄS ÄVEN: Jollyrooms Ole Sauar tog hem nytt e-handelspris

- Tittar man på vår lunchmatsal så tror man ju att Jollyroom bara består av lagerverksamhet. Lagret är den största avdelningen så där är det viktigt att ligga i framkant. Och generellt sett så tror jag att konkurrensen bara blir tuffare och då behöver du gradvis ta dig ner i kostnad för att kunna vara med i den tävlingen. Och då är automation en del av det, att man hamnar i en kostnadsnivå som är tillräckligt bra för att man ska kunna tävla långsiktigt.

"God tajming när vi kom in i branschen"

Ole Sauar, som även var med och grundade e-handelsföretaget Komplett på 90-talet, understryker vikten att tänka långsiktigt ifall man vill bygga ett starkt e-handelsföretag.

Vad är den främsta anledningen till att det har gått så pass bra för Jollyroom hittills?

- För det första så har det varit en bra tillväxt inom e-handeln i det segmentet. Och när vi avslutade med Komplett hade vi med oss tolv års erfarenhet från en mogen e-handelsbransch som vi tog med oss in i en omogen bransch.

- På Komplett var det ju datorprodukter och hemelektronik och på Jollyroom barn- och babyprodukter. Så det var god tajming att vi kom in i den här branschen när e-handeln inte hade tagit riktig fart än. Vi gynnades givetvis av övergången från fysisk handel till näthandel.

Lättare att testa marknader med e-handeln

Under de kommande åren har Jollyroom siktet inställt på fortsatt tillväxt, bland annat genom att växa utomlands. Bolaget har redan gjort en satsning i Tyskland och framöver väntar flera marknader. Ole Sauar tycker dock att det är viktigt att lära känna en marknad ordentligt innan man går in i den med en alltför stor investering.

- Tidigare med butikskedjor och annat var det mycket mer komplicerat, för då blev insteget högre med hyresavtal, butikschefer, varulager - you name it. Så vi har en fördel inom e-handeln att försöka hitta rätt recept innan vi börjar bränna för mycket pengar, säger han och avslutar:

- På sikt vill vi etablera oss i alla europeiska länder, men det är ingenting vi behöver göra på två minuter. Det finns en långsiktighet i det, att kunna ta det steg för steg.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!