Jysk går mot strömmen – flyttar e-handelsvaror till butik

"Tror på samverkan mellan fysiska butiker och e-handel".

De senaste åren har varit kämpiga för de fysiska butikerna när e-handeln bara ökat. Många butiker och butikskedjor har antingen stängt ner eller skalat ner sina lokaler för att istället satsa på e-handeln. Senast i förra veckan rapporterade vi om att sällanköpshandeln, det vill säga alla typer av varor exklusive livsmedel, endast har växt på nätet sedan mitten av 2017. Det förutspåddes även att de traditionella fysiska butikerna kommer att ersättas med bland annat showrooms och popup-butiker.

LÄS ÄVEN: E-handelns framfart bidrar till sällanköpshandelns nedgång

Annons

Men nu gör Jysk tvärtemot allt och alla, och satsar på en XL-butik som ska erbjuda varor som tidigare bara funnits på Jysk.se.

– Vi tror på en samverkan mellan fysiska butiker och e-handel. En del av vårt sortiment finns just nu bara online. Vi vet att det är eftertraktade varor och vill ge kunder som föredrar att känna och se varorna innan de handlar möjlighet till det, säger Johan Sjödin, vd för JYSK Sverige, i ett pressmeddelande.

Online-only varor i butik

Trots att heminredningskedjans webbshop haft ett framgångsrikt år förra året, landar deras nästa satsning på ett nytt butikskoncept. Rune Jungberg Pedersen som är kommunikationschef på Jysk Nordic berättade för Ehandel.se, för någon månad sedan, att de totalt sett har upplevt en ökning i e-handeln på 44 procent under det senaste räkenskapsåret, och deras e-handel står för ungefär sex procent av deras omsättning.

LÄS ÄVEN: Jysk: E-handeln står nu för sex procent av vår omsättning

Men Jysk har ett stort lokalt förankrat butiksnät och menar att deras ambition är att låta de olika säljkanalerna samverka.

– Vi ser nu fram emot att addera en XL-butik till vårt butiksnät. Vi vet ju att våra online-only varor är efterfrågade och att de säljer bra. Det ska därför bli extra roligt att kunna erbjuda dem också i en fysisk butik och se hur de tas emot av kunderna där, säger Johan Sjödin.

Behöver 250 kvadratmeter extra

I en av Jysks nuvarande butiker, i Kungens Kurva i Stockholm, kommer de placera den första XL-butiken. Nyöppningen planeras till den 25 april, men innan dess ska butiken byggas om, för att få plats med fler varor. 

– Att bereda plats för att visa vårt online-only sortiment kräver ungefär 250 kvadratmeter extra, säger Johan Sjödin.

Annons

Annons