Klarna om UK: Stort intresse men fortfarande nytt

Sakta men säkert vinner betalbolaget nya kunder i landet.

I mitten av 2014 meddelade det svenska betalbolaget att det var dags att erövra Storbritannien. Klarna skulle satsa 100 miljoner pund på att växa verksamheten på de brittiska öarna.

Förra året landade Klarna en stor kund i e-handelsplattformen EKM som förstås öppnar dörrar till många butiker. Andra delen av förra året ska ha gått ännu bättre och antalet stora kunder har ökat.

Annons

- Bara sedan sommaren har vi inlett samarbeten med butiker som Topshop, Finery, Miss Selfridge och modeplattformen Lyst. Senast häromdagen annonserades ett nytt samarbete med Schuh som under sina tester med Klarna Checkout såg rejäl förbättring i sin konvertering. Det är så klart oerhört kul och motiverande för oss, säger Jonas Köpniwsky, presschef på Klarna.

Schuh är en av Storbritanniens största skohandlare på nätet och en stor anledning till varför de valde Klarna ska ligga i den enkelhet som betaltjänsten erbjuder mobila användare.

- Vi har redan sett en imponerande konverteringshöjning när kunderna använder Klarna Checkout, säger Sean McKee, e-handelschef på Schuh.

"Tyskland och Norden mer mogna"

Klarna meddelar samtidigt att över hälften av Schuhs kunder kommer att kunna använda Klarna i kassan. Det är alltså inte ett 100-procentigt införande av Klarna Checkout.

- Det går bra i Storbritannien. Vi är fortfarande relativt nya på marknaden om man jämför med våra mer mogna marknader, som Norden eller Tyskland, men vi har sett ett stort intresse för våra produkter bland både butiker och konsumenter, säger Jonas Köpniwsky.

Det svenska betalbolaget är förstås inte lika kända i England som i Sverige och verkar jobba sig in hos brittiska e-handlare på olika sätt. I fallet Schuh visas Klarna för alla som väljer standardfrakt.

Klarna verkar dock göra framsteg och därmed öka sin kännedom bland nätkonsumenterna och samtidigt öka sin databas med användare.

Vad är Klarnas plan för Storbritannien under 2017?

Annons

- Vi kommer fortsätta arbeta hårt med att hjälpa e-handlare i UK att öka sin försäljning och samtidigt stärka Klarnas varumärke bland konsumenter, säger Jonas Köpniwsky.

LÄS ÄVEN: Största uppdateringen av KCO sedan lanseringen

Annons