Michael Kors storsatsar på näthandel med Click&Collect

Kunden kan få sin beställning på tre timmar när Michael Kors breddar sitt onlinekoncept till fler butiker.

I somras kunde vi berätta att lyxmärket Michael Kors skulle locka trafik till sin e-handel genom att öppna en kundklubb på Instagram. Ett drygt halvår senare kan det konstateras att satsningen troligtvis har fallit väl ut, för nu expanderar Michael Kors sitt onlineerbjudande till fler butiker, alla butiker i USA för att vara mer exakt.

Det aktuella onlineerbjudandet är en form av click&collect, som innebär att kunderna kan handla på nätet och sen hämta upp beställningen i någon av företagets butiker.

Annons

Michael Kors satsning på click&collect tog sin början i tio butiker i Nordamerika under förra årets sista tre månader. Kunderna kan hämta upp beställningen tre timmar efter att de har lagt sin order och betalar sen varan vid upphämtning i butiken. I slutet av mars ska den här servicen finnas tillgänglig i alla Michael Kors-butiker i USA.

E-handeln ska öka försäljningen

Det rapporterar Internet Retailer, som också konstaterar att Michael Kors försäljning har tappat de senaste månaderna och att e-handelssatsningen är ett försök att få skutan på rätt köl igen.

- Vi ser vårt butiksnät som ett tillfälle att agera som en distributionscentral. Vi tror att ett fortsatt fokus på vår omnikanalsnärvaro kommer att hjälpa oss att nå bättre jämförbara försäljningsresultat i framtiden, ska VD:n John Idol ha sagt i ett uttalande.

Totalt har Michael Kors 816 fysiska butiker över hela världen. Om, och i så fall när, butikerna utanför Nordamerika får click&collect är ännu oklart. 

Annons