Överger traditionell annonsering – tripplar på Facebook

E-handlaren ökar sin annonsbudget med 60 procent.

Inet nådde under 2017 en omsättning på cirka 750 miljoner, och kunde i samma veva meddela att e-handeln nu står för en klar majoritet av företagets försäljning. I samband med det berättade företaget också om en utökad satsning på videoproduktion i egen regi.

LÄS ÄVEN: "Är väldigt nöjda med året"

Annons

Och det är tydligt att det är på den digitala sidan Inet kommer att fokusera framöver. Företaget höjer nämligen nu sin annonsbudget med 60 procent - och väljer samtidigt att sluta marknadsföra sig i traditionella medier.

- Målet är att komma närmare kunderna, ta starkare position som nationell e-handlare och samtidigt öka marknadsandelarna i Stockholmsområdet, skriver Inet i ett pressmeddelande.

Får feedback direkt på nätet

I år är Inets mål att växa med ytterligare tio procent, och det är e-handeln som ska se till att det målet uppnås.

- I vår bransch konsumerar allt fler på nätet eller direkt i mobilen eftersom det är enklast. Med digital marknadsföring når vi kunderna utifrån deras medievanor, vi kan också prata med dem och få direkt feedback, säger Johan Wahlberg, marknads- och försäljningschef på Inet, i en kommentar.

När Inet nu lägger alla sina annonspengar på digitala kanaler är det bland annat Facebook, Instagram, Adwords, e-post och Youtube som ska premieras.

LÄS ÄVEN: E-handlare ökar till 200 videor om året

Tripplar Facebook-budget

Bland annat ska Inet lägga tre gånger så mycket pengar på Facebook jämfört med 2017.

- Resultaten är direkta och tydliga, vi får både feedback och värdefulla data om kundernas önskemål. Vi sköter hela marknadsföringsprocessen in-house, från annonsproduktion till analys, just för att vara nära kunderna och snabbt kunna agera på ny information, motiverar Johan Wahlberg.

Annons

Inet har i dag ett marknadsföringsteam på åtta personer. Gängets nyaste medarbetare rekryterades så sent som strax före årsskiftet.

Annons