Annons

Överger traditionell annonsering - tripplar på Facebook Johan Wahlberg

Överger traditionell annonsering - tripplar på Facebook

2018-02-08 07:00

E-handlaren ökar sin annonsbudget med 60 procent.

Inet nådde under 2017 en omsättning på cirka 750 miljoner, och kunde i samma veva meddela att e-handeln nu står för en klar majoritet av företagets försäljning. I samband med det berättade företaget också om en utökad satsning på videoproduktion i egen regi.

LÄS ÄVEN: "Är väldigt nöjda med året"

Och det är tydligt att det är på den digitala sidan Inet kommer att fokusera framöver. Företaget höjer nämligen nu sin annonsbudget med 60 procent - och väljer samtidigt att sluta marknadsföra sig i traditionella medier.

- Målet är att komma närmare kunderna, ta starkare position som nationell e-handlare och samtidigt öka marknadsandelarna i Stockholmsområdet, skriver Inet i ett pressmeddelande.

Får feedback direkt på nätet

I år är Inets mål att växa med ytterligare tio procent, och det är e-handeln som ska se till att det målet uppnås.

- I vår bransch konsumerar allt fler på nätet eller direkt i mobilen eftersom det är enklast. Med digital marknadsföring når vi kunderna utifrån deras medievanor, vi kan också prata med dem och få direkt feedback, säger Johan Wahlberg, marknads- och försäljningschef på Inet, i en kommentar.

När Inet nu lägger alla sina annonspengar på digitala kanaler är det bland annat Facebook, Instagram, Adwords, e-post och Youtube som ska premieras.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: E-handlare ökar till 200 videor om året

Tripplar Facebook-budget

Bland annat ska Inet lägga tre gånger så mycket pengar på Facebook jämfört med 2017.

- Resultaten är direkta och tydliga, vi får både feedback och värdefulla data om kundernas önskemål. Vi sköter hela marknadsföringsprocessen in-house, från annonsproduktion till analys, just för att vara nära kunderna och snabbt kunna agera på ny information, motiverar Johan Wahlberg.

Inet har i dag ett marknadsföringsteam på åtta personer. Gängets nyaste medarbetare rekryterades så sent som strax före årsskiftet.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta