Överger traditionell annonsering – tripplar på Facebook

E-handlaren ökar sin annonsbudget med 60 procent.

Inet nådde under 2017 en omsättning på cirka 750 miljoner, och kunde i samma veva meddela att e-handeln nu står för en klar majoritet av företagets försäljning. I samband med det berättade företaget också om en utökad satsning på videoproduktion i egen regi.

LÄS ÄVEN: "Är väldigt nöjda med året"

Annons
Annons

Och det är tydligt att det är på den digitala sidan Inet kommer att fokusera framöver. Företaget höjer nämligen nu sin annonsbudget med 60 procent - och väljer samtidigt att sluta marknadsföra sig i traditionella medier.

- Målet är att komma närmare kunderna, ta starkare position som nationell e-handlare och samtidigt öka marknadsandelarna i Stockholmsområdet, skriver Inet i ett pressmeddelande.

Får feedback direkt på nätet

I år är Inets mål att växa med ytterligare tio procent, och det är e-handeln som ska se till att det målet uppnås.

- I vår bransch konsumerar allt fler på nätet eller direkt i mobilen eftersom det är enklast. Med digital marknadsföring når vi kunderna utifrån deras medievanor, vi kan också prata med dem och få direkt feedback, säger Johan Wahlberg, marknads- och försäljningschef på Inet, i en kommentar.

När Inet nu lägger alla sina annonspengar på digitala kanaler är det bland annat Facebook, Instagram, Adwords, e-post och Youtube som ska premieras.

LÄS ÄVEN: E-handlare ökar till 200 videor om året

Tripplar Facebook-budget

Bland annat ska Inet lägga tre gånger så mycket pengar på Facebook jämfört med 2017.

- Resultaten är direkta och tydliga, vi får både feedback och värdefulla data om kundernas önskemål. Vi sköter hela marknadsföringsprocessen in-house, från annonsproduktion till analys, just för att vara nära kunderna och snabbt kunna agera på ny information, motiverar Johan Wahlberg.

Annons
Annons

Inet har i dag ett marknadsföringsteam på åtta personer. Gängets nyaste medarbetare rekryterades så sent som strax före årsskiftet.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!