Annons

Rekordmånga anmäler PostNord Ärendena hopar sig. Bilden har dock inget med PostNord att göra

Rekordmånga anmäler PostNord

2018-04-04 09:37

Klagomålen strömmar in till flera myndigheter.

2018 kan bli ett nytt rekordår för PostNord. Dock ej i positiv bemärkelse. En sammanställning som Svenska Dagbladet har gjort visar nämligen att flera myndigheter mottar allt fler anmälningar mot postföretaget.

Många klagar på avgiften

En av de myndigheter som har sett en ökning av antalet anmälningar mot PostNord är Konsumentverket. Mellan 2016 och 2017 mer än dubblerades antalet sådana anmälningar till myndigheten från 40 till 83. Till och med den 28 mars i år hade redan 39 anmälningar mot företaget inkommit till Konsumentverket. Det är förstås inte så många klagomål, sett till antalet, men ökningen ska ha gjort PostNord till det elfte mest anmälda företaget hos myndigheten. 

Merparten av klagomålen uppges dock vara klagomål på hanteringsavgiften på 75 kronor som infördes den 1 mars i år.

LÄS ÄVEN: Konkurrensutredning om PostNords Kinaavgift nedlagd

Även ARN noterar ökning

Även till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har anmälningarna ökat på ett liknande sätt. Från endast fyra anmälningar år 2014 till 63 anmälningar under förra året. Och även där kan 2018 bli ett rekordår, om trenden håller i sig. I år har 24 anmälningar mot postföretaget redan kommit in till ARN, enligt SvD.

Mest anmälningar får dock alltjämt den myndighet som har tillsynsansvaret över all postverksamhet, nämligen Post- och telestyrelsen, PTS. Under 2017 kontaktades myndigheten 2554 gånger angående PostNord och Bring Citymail, vilket kan jämföras med 2014, då myndigheten endast ska ha kontaktats 650 gånger om samma sak. Jämfört med 2016 var ökningen av antalet sådana ärenden hos PTS dock endast marginell.

Annons
Annons

"Inte väldigt höga siffror"

Den övervägande delen av ärendena ska ha gällt klagomål och även om också Bring Citymail är inräknade i summan, så uppger PTS till SvD att merparten av ärendena gäller PostNord och brev som försenats eller inte kommit fram alls. 

PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman menar att PostNord givetvis måste ta klagomålen på allvar, men påpekar att även mängden brev och paket har ökat kraftigt.

- Samtidigt så kan man väl också konstatera att i relation till vår samlade volym på en och en halv miljarder brev och 160 miljoner paket är det inte väldigt höga siffror, säger Thomas Backteman till SvD.

Kan hänga ihop med mediebevakningen

Han tror även att all negativ uppmärksamhet kring PostNord under inte minst det senaste året, kan ha påverkat allmänhetens benägenhet att inkomma med sina klagomål.

- Det är inte orimligt att den hänger ihop med den negativa bevakning som har varit kring Postnord under den här tidsperioden, säger han.

Till och med den 28 mars i år ska PTS ha kontaktas 514 gånger om ärenden som rör PostNord och Bring Citymail.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta