Rekordmånga anmäler PostNord

Klagomålen strömmar in till flera myndigheter.

2018 kan bli ett nytt rekordår för PostNord. Dock ej i positiv bemärkelse. En sammanställning som Svenska Dagbladet har gjort visar nämligen att flera myndigheter mottar allt fler anmälningar mot postföretaget.

Många klagar på avgiften

En av de myndigheter som har sett en ökning av antalet anmälningar mot PostNord är Konsumentverket. Mellan 2016 och 2017 mer än dubblerades antalet sådana anmälningar till myndigheten från 40 till 83. Till och med den 28 mars i år hade redan 39 anmälningar mot företaget inkommit till Konsumentverket. Det är förstås inte så många klagomål, sett till antalet, men ökningen ska ha gjort PostNord till det elfte mest anmälda företaget hos myndigheten. 

Annons

Merparten av klagomålen uppges dock vara klagomål på hanteringsavgiften på 75 kronor som infördes den 1 mars i år.

LÄS ÄVEN: Konkurrensutredning om PostNords Kinaavgift nedlagd

Även ARN noterar ökning

Även till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har anmälningarna ökat på ett liknande sätt. Från endast fyra anmälningar år 2014 till 63 anmälningar under förra året. Och även där kan 2018 bli ett rekordår, om trenden håller i sig. I år har 24 anmälningar mot postföretaget redan kommit in till ARN, enligt SvD.

Mest anmälningar får dock alltjämt den myndighet som har tillsynsansvaret över all postverksamhet, nämligen Post- och telestyrelsen, PTS. Under 2017 kontaktades myndigheten 2554 gånger angående PostNord och Bring Citymail, vilket kan jämföras med 2014, då myndigheten endast ska ha kontaktats 650 gånger om samma sak. Jämfört med 2016 var ökningen av antalet sådana ärenden hos PTS dock endast marginell.

"Inte väldigt höga siffror"

Den övervägande delen av ärendena ska ha gällt klagomål och även om också Bring Citymail är inräknade i summan, så uppger PTS till SvD att merparten av ärendena gäller PostNord och brev som försenats eller inte kommit fram alls. 

PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman menar att PostNord givetvis måste ta klagomålen på allvar, men påpekar att även mängden brev och paket har ökat kraftigt.

- Samtidigt så kan man väl också konstatera att i relation till vår samlade volym på en och en halv miljarder brev och 160 miljoner paket är det inte väldigt höga siffror, säger Thomas Backteman till SvD.

Kan hänga ihop med mediebevakningen

Han tror även att all negativ uppmärksamhet kring PostNord under inte minst det senaste året, kan ha påverkat allmänhetens benägenhet att inkomma med sina klagomål.

Annons

- Det är inte orimligt att den hänger ihop med den negativa bevakning som har varit kring Postnord under den här tidsperioden, säger han.

Till och med den 28 mars i år ska PTS ha kontaktas 514 gånger om ärenden som rör PostNord och Bring Citymail.

Annons