Annons

Tog upp kampen med Blocket - 10 000-tals annonser i sommar Foto: mrf.se Martin Fransson, vd Wayke

Tog upp kampen med Blocket - 10 000-tals annonser i sommar

2018-07-30 11:40

Högtryck på den digitala bilmarknaden.

Efter bara ett par månaders verksamhet kunde bilsajten Wayke tidigare i år stoltsera med 40 000 aktiva annonser för kunderna att bläddra bland. Sajten, som drivs av Motorbranschens Riksförbund, hade vid starten siktet inställt på att ta upp kampen med Blockets bilavdelning.

LÄS ÄVEN: Bilsajtens nya drag - tar upp kampen med specialkassa

73-procentig bilökning i juni

Hos Wayke skulle dock kunderna kunna köpa både nya och begagnade bilar, vilket de också ser ut att ha gjort - och det med råge. Nu rapporterar nämligen företaget att det inte bara är temperaturen som slår rekord den här sommaren, utan också bilförsäljningen.

- I juni såldes det 73 procent fler nya bilar jämfört med samma period förra året, fler än någonsin enligt Statistiska centralbyrån (SCB), skriver Wayke i ett pressmeddelande.

Även under första halvan av juli ska rusningen efter nya och begagnade bilar ha fortsatt i samma stil. Enligt Wayke, som nu kallar sig "Sveriges näst största handelsplats för bilar", har den höga efterfrågan troligtvis att göra med nya skatteregler som infördes den 1 juli.

Annons
Annons

Tror på trend för elbilar

Under perioden 1 juni till och med den 19 juli, ska tiotusentals annonser ha kommit upp på Waykes sajt. De tio modeller som sålt snabbast ska alla vara bensin- eller dieseldrivna. Det sistnämnda är dock något som Waykes vd Martin Fransson tror kommer att ändras.

- Jag tror nog att vi kan se en laddbar bil på listan redan nästa år. Försäljningen är fortfarande marginell men med tanke på miljöbilsbonusen på 60 000 kr som infördes 1 juli så kommer vi förhoppningsvis se en förändring, säger han i en kommentar.

Wayke grundades under hösten 2017, och skulle utmärka sig i branschen genom att bland annat kontrollera historiken på alla bilar som lades upp på sajten.

LÄS ÄVEN: Blockets vd om att möta den tuffare konkurrensen

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta