Upphämtade returer gav lojala och köpglada kunder

Kommer tillbaka oftare och handlar mer.

Under det säljande namnet “Instant Returns” har Zalando lanserat en tjänst som går ut på att hämta upp kundernas returer. Kunden kan få sin vara upphämtad antingen under den kommande timmen, eller under ett entimmes-fönster någon av de kommande dagarna. I maj kom tjänsten till Sverige och fick här namnet “Zalando Hämtar”.

Mer lojala än andra kunder

Men det hela befinner sig fortfarande på pilottest-nivå och Zalando har förstås genomfört en studie för att ta reda på vad returservicen får för effekt på kundernas köpvanor. Nu redovisas resultaten av studien, och enligt den tyska modehandlaren har tjänsten gått väl hem hos dem som har testat den.

Annons

70 procent av de kunder som Zalando har intervjuat tycker att Instant Returns ger Zalando en klar fördel över andra nätbutiker.

- Kunder som har använt vår returservice är mer lojala till Zalando, de fortsätter att komma tillbaka till vår butik och det är mer troligt att de handlar fler varor eftersom de inte behöver bekymra sig om returprocessen, skriver Zalando i inlägg på sin sajt.

49 procent kräver enkla returer

Vidare tyckte 89 procent av deltagarna i Zalandos kundundersökning att e-handlarens retursystem var “lätt och enkelt” och 81 procent tyckte att de fick bra alternativ för upphämtning. Samtidigt gav 49 procent av de aktuella kunderna besked om att de avstår från att handla online om det inte är lätt att returnera.

Parallellt med “Instant Returns”, har Zalando också testat en annan returtjänst i framför allt Belgien. Där använder Zalandos samarbetsföretag ett GPS-system för att kunna hämta upp varan på platsen som kunden befinner sig på. Den tjänsten ska enligt Zalando också ha tagits emot väl av kunderna.

Annons