Var tredje svensk handlade hälften av klapparna online

Allt fler svenskar handlar sina julklappar på nätet för att sedan hämta ut dem i butik.

Dagarna före jul uppgav varannan konsument att de köpt minst en julklapp på nätet. I åldrarna 30-49 var siffran ännu högre, två av tre i den åldern hade nämligen julhandlat på nätet. Nu visar en ny undersökning från JDA/Centiro på liknande siffror.

Enligt rapporten ”Christmas Customer Pulse 2016”, som genomförts med hjälp av undersökningsföretaget YouGov, handlade en tredjedel, 33 procent, av alla svenskar minst hälften av sina julklappar på nätet.

Annons

Undersökningen visar också att 22 procent av nätkunderna stött på problem med online-shoppingen, främst handlar missnöjet om sena, uteblivna och missade leveranser.

Samtidigt fortsätter Click & Collect, där konsumenten beställer varan online och hämtar den i butik eller från ett utlämningsställe, att vara ett populärt leveransalternativ även vid julhandeln. 25 procent av de svenska konsumenterna utnyttjade Click & Collect-konceptet.

Många missnöjda med utlämningen

Att slippa leveranskostnader och möjligheten att själv välja när varan ska hämtas upp anges som de två viktigaste anledningarna till att välja leveransalternativet. Men precis som i Storbritannien, där Click & Collect är väldigt populärt, uppstod det en del missnöje när varan skulle hämtas ut.

42 procent av konsumenterna upplevde olika typer av problem, som bland annat bestod av långa väntetider i butik och butikspersonalens bristande förmåga att hitta den beställda varan.

– Dagens och morgondagens svenska konsumenter förväntar sig att butiker erbjuder allt kortare tid mellan beställning till leverans, säger Niklas Hedin, vd på Centiro och fortsätter.

– Konsumenterna visar även ett allt större intresse för Click & Collect-konceptet, vilket ställer ytterligare krav på butikerna. Här gäller det att hantera personal såväl som kundservice och lagernivåer på bästa sätt för att inte skada kundrelationen.

Annons