Amazon vill lära Hachette hur man säljer E-böcker

De senaste månaderna har Amazon varit i konflikt med flera bokförlag. Den mest omskrivna är med franska bokjätten Hachette. Igår gav Amazon för första gången sin sida av dispyten och de vill gärna lära förlaget hur man säljer e-böcker.

Amazons fajt med bokförlaget Hachette handlar om priset på e-böcker. Detta har det spekulerats i tidigare och igår släppte Amazons bokavdelning ett tydligt uttalande.

Hachette vill tydligen hålla priserna på e-böcker högt eller i alla fall kring 15 dollar. Amazon argumenterar dock för att priserna generellt inte bör överstiga 9,99 dollar. E-handelsjätten är dock ingen välgörenhet utan argumentationen för 9,99 dollar är helt enkelt att alla parter då tjänar mer pengar.

Annons
Annons

Enligt Amazons data är e-böcker mycket priselastiska. Om en e-bok säljer 100 000 exemplar med ett pris på 14,99 dollar så skall samma bok sälja 174 000 exemplar med ett pris på 9,99 dollar, enligt nätjätten. Detta ökar intäkterna för alla parter och sänker priset för kunden.

Amazon menar också att e-böcker idag även konkurrerar med mobilspel, filmer, Facebook, bloggar och så vidare. Det är därmed viktigt att prissättningen är konkurrenskraftig med dessa medier.

En e-bok är inte en bok

Amazon trycker även på att e-böcker inte behöver tryckas, aldrig överproduceras, slipper försäljningsprognoser, inga returer, alltid fullt på lagret, inga lagerkostnader, inga transportkostnader, ingen andrahandsmarknad. E-böcker bör därmed vara billigare än vanliga böcker.

Medan Hachette vill lansera böcker kring 15-20 dollar vill alltså Amazon hålla priserna kring 10 dollar. Nätjätten är dock inte benhård i sina krav utan erkänner att vissa böcker förstås kan prissättas högre.

Gällande fördelningen föreslår Amazon att de får 30 procent, Hachette 35 procent och författarna 35 procent. Den senare uppdelningen sägs dock Hachette bestämma över och Amazon skulle skicka 70 procent till Hachette. Amazon antyder även att Hachette idag inte ger hälften till författarna utan en alldeles för liten del av kakan.

Amazon är dock nöjda med 30 procent och passar på att ge Hachette ytterligare en känga. 30 procent var nämligen den delen av kakan som förlaget "tvingade" Amazon att ta under den tiden en olaglig e-bokkartell pågick i USA. En priskartell som Amazon inte var del av.

 

Annons
Annons

Källa: Amazon Books Team

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!