Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sist vi hörde ifrån Apoteket AB hade de rekryterat en ny IT-chef, med en hel del kunskap i bagaget. Den nya chefen fick i uppdrag att bland annat skapa de bästa förutsättningarna för "ökad konkurrenskraft inom e-handel och andra digitala lösningar”. 

LÄS ÄVEN: Hon ska göra Apoteket mer konkurrenskraftigt på nätet

Annons
Annons

Och idag presenteras Apotekets halvårsrapport som visar att omsättningen har stigit med 2 procent, jämfört med samma period året innan, och landade på 10,2 miljarder kronor. Men samtidigt sjönk resultatet från drygt 260 miljoner kronor i fjol, till 179 miljoner i år.

Under halvåret ökade Apotekets e-handel och står nu för nära 10 procent av den totala försäljningen. Under samma period i fjol stod e-handeln för 7,7 procent. 

Apoteket har fokuserat på att sändigt höja utvecklingstakten i sitt digitala erbjudande, för att möta digitaliseringen som har förändrat kundernas behov och shoppingvanor.

Men dessa investeringar har drivit kostnader under perioden, skriver företaget i rapporten. Så e-handelns ökning är bland annat på bekostnad av företagets resultat. 

– Perioden januari-juni visade god försäljningsutveckling för både förskrivna produkter och egenvård, med särskilt hög tillväxt i e-handeln, skriver Ann Carlsson, vd för Apoteket, i rapporten och fortsätter:

– Nedgången beror främst på lägre resultat inom vård- och företagsaffären, till följd av lägre försäljning av dosförpackade läkemedel samt lägre marginaler i läkemedelsleveranserna till regionerna. Utvecklingskostnaderna ökade, hänförligt till utveckling av det digitala kunderbjudandet samt av övriga it-system.

Framåt ska Apoteket fortsätta att satsa på sin digitalisering och e-handeln.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!