Björn Borg ökar – men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Ett svagare intresse för underkläder, väskor och glasögon men ökad försäljning av sportkläder och skor - inte minst i Finland. Så kan man sammanfatta Björn Borgs kommers under årets första halvår. I dag släpper sportmärket sina siffror för årets sex första månader, och allt som allt ökade företagets försäljning med 14,4 procent till 320,5 miljoner kronor för halvåret.

"Har eliminerat olönsam trafik"

Det är dock - till skillnad från hur det har sett ut på senare tid - denna gång inte e-handeln som driver bolagets utveckling framåt. Istället är det björn Borgs grossistverksamhet i Finland och ett uppköp av en tidigare återförsäljare i Benelux som står bakom tillväxten, åtminstone under det andra kvartalet.

Annons
Annons

- E-handelsförsäljningen slutade på samma nivå som för andra kvartalet 2016. Trafiken till hemsidan var lägre än förra året. Det var framför allt den betalda trafiken som minskade, vilket är en del av en medveten strategi för att öka lönsamheten i vår e-handel, skriver företaget om Q2 i sin rapport.

Även för halvåret som helhet skriver Björn Borg att företaget har fokuserat på att göra sin e-handel lönsam, bland annat genom att dra ner på mängden köpt trafik.

- Fokuset på lönsamhet har resulterat i att vi har eliminerat olönsam trafik, vilket innebar att försäljningen minskade med 20 procent under det första halvåret, skriver företaget.

Bättre leveranser och kundnöjdhet

Björn Borgs förtjänst efter skatt landade för halvåret på 1,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 4,3 miljoner samma period förra året. För att förbättra kommande resultat planerar Björn Borg bland annat att under resten av året fokusera på sportkläder och Benelux-länderna, samt “skapa och upprätthålla en tydlig prestationskultur” bland företagets anställda.

Företagets VD Henrik Bunge är nöjd med årets första sex månader, som han menar har inneburit bland annat starkare resultat på sociala medier och bättre resultat i kundundersökningar.

- Jag kan även tillägga att våra ansträngningar under 2016 för att förbättra leveranserna har visat sig vara väldigt framgångsrika. Vi har ökat leveranssäkerheten samtidigt som vi minskade kostnaderna under det andra kvartalet 2017, säger han i en kommentar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!