Brittisk outdoorjätte fälls för svensk e-handelsreklam

Lyckades inte styrka att prissänkningen ägt rum.

Så sent som i går berättade vi att Konsumentverket hade gått ut och uppmanat konsumenterna att inte låta sig luras av Black Friday-priser som inte var så “bra” som de utgavs för att vara.

LÄS ÄVEN: Konsumentverket BF-varnar för lockvaror och prisfusk

Annons

Bland annat är det inte tillåtet för butiker att kalla ett pris för “ordinarie pris” om det inte verkligen har varit det priset man har tagit betalt för en viss vara under en längre period. Att använda “rekommenderat pris” på ett sätt som gör att det kan uppfattas som ett ordinariepris är inte heller att rekommendera.

Oförändrat pris enligt anmälan

Och det är just i "ordinarie pris"-fällan som e-handelsföretaget Wiggle nu har hamnat. Företaget marknadsförde under en utförsäljning på sin sajt en cykeldator för priset 1.287,88 kronor med budskapet "spara 28 procent", men enligt en anmälan till Reklamombudsmannen (RO) har priset inte sänkts. Tvärtom kostar cykeldatorn, enligt anmälaren, precis lika mycket som innan kampanjen inleddes.

LÄS ÄVEN: Brittiska outdoorjätten om att satsa lokalt i Sverige

Enligt Wiggle sparar dock kunden 28 procent av kostnaden om man jämför med ordinariepriset, som hos företaget råkar vara detsamma som det rekommenderade priset. E-handlaren kan inte se att något fel har begåtts.

- Med anledning av att cykeldatorn är en utgående modell, har priset sänkts med 28% lägre än det ordinarie pris som i detta fall motsvarar tillverkarens rekommenderade försäljningspris. Att annonsören har valt att tillämpa tillverkarens rekommenderade pris är inte i strid med konkurrensreglerna, skriver Wiggle till RO, och fortsätter:

- Anmälaren skriver att cykeldatorn inte ”har sänkts i pris jämfört med ordinarie pris.” Påståendet är felaktigt. Detta eftersom cykeldatorns pris är 28% lägre än det ordinarie priset. Att påståendet är felaktigt kan styrkas genom att kontrollera cykeldatorns produktsida på annonsören webbplats. Som framkommer är cykeldatorns ordinarie pris 1791,99 kronor. Priset är nu 1287,88 kronor.

"Reklamen är vilseledande"

RO menar dock att reklam måste bedömas utifrån hur den uppfattas genom en “flyktig kontakt”, samt att ord som “utförsäljning” och “slutförsäljning” måste backas upp med väsentligt lägre priser än vad som annars är fallet.

Stiftelsen väljer att gå på anmälarens linje.

Annons

- Opinionsnämnden konstaterar att reklamen inleds med påståendet ”Utförsäljning”. Nämnden finner att priset ”1 287,88 kr” tillsammans med texten ”Spara 28 %” ger intryck av varan pris är nedsatt med 28 % jämfört med annonsörens tidigare pris för produkten. Annonsören har inte styrkt att varan är prissänkt med 28 % jämfört med annonsörens normala pris för motsvarande produkt. Reklamen är därför vilseledande och den strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO i sitt beslut.

Annons