Coop överens med PostNord igen – tecknar nytt avtal

"Väl anpassat för den ökade volymen av e-handel".

Efter en strid om avtalsvillkoren i vintras är PostNord och Coop nu åter överens - och ett nytt ramavtal där Coop fortsätter att vara PostOmbud, har tecknats. Det meddelar PostNord idag i ett pressmeddelande.

Bakgrunden är att en öppen konflikt visade sig mellan parterna i vintras. Coop ansåg att deras ombudsavtal inte tillräckligt tog höjd för de kraftigt ökade paketvolymerna, som uppstått främst på grund av e-handeln. I samband med att avtalsperioden närmade sig sitt slut passade matkedjan därför på att säga upp avtalet ifråga.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Coop säger upp sitt ombudsavtal med PostNord

PostNord menade dock att uppsägningen inte var något ovanligt förfarande från Coops sida, utan snarast ett årligt processande.

LÄS ÄVEN: PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

650 butiker omfattas 

Nu har parterna alltså hur som helst hittat tillbaka till varandra och ett nytt avtal är påskrivet. Den här gången så innebär det att drygt 650 Coop-butiker över hela landet kommer att ingå i PostNords ombudsnät.

- Vi är väldigt glada över att fortsätta samarbetet med Coop. Vårt ombudsnät ska vara starkt och tätt så att det är lätt att ta emot och skicka paket oavsett var i landet man bor, säger Annette Rihagen, chef för det svenska ombudsnätet inom PostNord.

Samtidigt så är Coop nu nöjda med att de nya avtalet enligt deras uppfattning är bättre anpassat för e-handelns paketvolymer än det gamla var.

- Paketutlämning är en mycket uppskattad service av Coops kunder och det är därför glädjande att vi nu kommit överens med PostNord om ett avtal som är väl anpassat för den ökade volymen av e-handel, säger Nichlas Olofsson, affärsområdesdirektör för inköp & kategori på Coop Sverige.

Avtalet börjar att gälla den 1 januari 2019.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!