Dagligvarujätte gör sig av med 9000 tjänster

Men hälften kanske kan få nya roller.

Dagligvarujätten Tesco, som också är en av världens största detaljhandlare, stöper nu om sin brittiska verksamhet i spåren av den växande e-handeln. Redan 2011 experimenterade bolaget med nya e-handelslösningar, så man bör inte blivit tagna på sängen av e-handelns framfart.

LÄS ÄVEN: Dagligvarukedja bryggar e-handeln med verklighetens dystra vardag

Annons
Annons

Trots att Tesco förmodligen sett e-handeln komma så tvingas man nu göra drastiska förändringar i sin verksamhet. I helgen gick brittisk media ut med nyheten att Tesco skulle göra sig av med runt 15 000 anställda.

Detta tonas nu ner något i ett uttalande från företaget. Det ska dock handla om cirka 9 000 tjänster som kan försvinna. Tesco hoppas samtidigt kunna anställa runt hälften av dessa i nya roller.

"Kunderna handlar inte bara på nya sätt"

Företaget ser nu över sina butiker, lager, logistiken och verksamheten på huvudkontoret. I princip alla områden ska omstruktureras på olika sätt.

- Under de senaste åren har bekvämligheten och online-verksamhet fortsatt att växa, liksom vår kärnavdelningar för dagligvaror och färskvaror i våra stora butiker. Kunderna handlar inte bara på nya sätt, utan vi vet också att de har mindre tid att handla på - vilket betyder att de använder våra delikatessdiskar mindre ofta, skriver företaget bland annat.

90 butiker i Storbritannien ska nu stänga sina diskar helt. Enligt tidigare rapporter skulle företaget även stänga många av sina bagerier, men detta dementerar Tesco. Bageriverksamheten i butikerna ska inte förändras något under detta år.

- Marknaden är utmanande och vi måste ständigt anpassa oss för att förbli konkurrenskraftiga och svara på hur kunderna vill handla. Vi gör ändringar i våra brittiska butiker och huvudkontor för att förenkla vad vi gör och hur vi gör det, så att vi bättre kan möta våra kunders behov, säger Tescos brittiska vd Jason Tarry.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!