Danska B2B-företag är inte sugna på att gå online

En majoritet av de danska B2B-företagen saknar e-handel. Anledningarna till varför anses föråldrade, och om de inte vaknar upp, riskerar de att tappa marknadsandelar.

Flera av de svenska storföretagen inom B2B saknar näthandel, en majoritet av dem har inte heller några planer på att gå online. Det trots att e-handeln mellan företag väntas gå om detaljhandeln i omsättning inom några år.

Men det är inte bara de de svenska B2B-företagen som är sena ur startblocken, även i Danmark går utvecklingen långsamt. Enligt en undersökning som Dansk Industri, DI, genomfört saknar 60 procent av de danska B2B-företagen en e-handelslösning. Samtidigt har hälften av de som gått online mindre än 10 procent av sin försäljning via nätet.

Annons
Annons

– B2B-företag ligger efter B2C, och det är ett problem. E-handeln kan i princip rubba hela maktbalansen i en mängd olika branscher. Du kan vara marknadsledande idag men i morgon kan marknaden, kunderna och försäljningen vara någon helt annanstans, säger Line Poulsen från DI Handel till Randers Amtsavis.

Produkter som är för komplexa för nätet

Komplicerade och dyra lösningar, att man känner sina kunder väl och riskerar att tappa den personliga kontakten, samt att e-handel skapar kanalkonflikter hör till de vanligaste argumentet till att företagen inte vill gå online. Att produkten är för komplex och kräver installation och service är en annan.

Hela 43 procent av de tillfrågade företagen har ingen e-handel då de anser att deras produkt helt enkelt inte kan säljas på nätet.

– Med vår kunskap om B2B-marknaden är det svårt att tala om specifika produkter som inte kan säljas på Internet idag. Vi ser allt från sofistikerade verktyg till livsmedel och timmer, och har exempel på B2B-företag som växer 30 procent årligen tack vare sin e-handel, säger Line Poulsen.

I takt med att vi e-handlar allt mer som privatpersoner kommer samma mönster att visa sig i företagsvärlden. Något som i slutändan kan vara det som driver utvecklingen framåt då kunderna letar efter digitala lösningar. Men om företagen inte är redo är de sårbara, och någon kommer att garanterat att utnyttja det.

– Som företag kan man snabbt blir omkörd av någon som har just den digitala tjänsten som efterfrågas, säger Line Poulsen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!