E-handelsjätten Ellos backar med 33 miljoner kronor

Resan från postorder till e-handel kostar pengar.

I förra veckan kunde vi avslöja att Ellos-koncernens heminredningsbutik, Jotex, för första gången på flera år visade tillväxt och slog 200 miljoner i omsättning.

LÄS ÄVEN: Ellos heminredningsbutik ökar för första gången på flera år

Annons
Annons

Ellos själv, Ellos AB, som visat tillväxt de senaste åren backar dock istället med 33,3 miljoner kronor för helåret 2017. Detta står klart i företagets senaste årsredovisning.

Omsättningen landar på 872 miljoner kronor för Ellos AB, vilket kan jämföras med strax över 905 miljoner året innan. Den minskade omsättningen sägs bero på ett avslutat samarbete inom koncernen.

- Ellos visade en minskning av nettoomsättningen med 33,3 miljoner kronor, vilken har påverkats av ett avslutat samarbete med ett tidigare koncernbolag. Nettoomsättningen har påverkats negativt med 44,3 miljoner kronor med anledning av detta, skriver företaget.

"Fullt ta tillvara på digital handel"

Faktum är att det har hänt mycket för Ellos under förra året och postorderföretagets omställning till e-handel har bland annat resulterat i att man bytt flera stora system, en investering på totalt 130 miljoner.

- Ellos AB implementerade under mars månad en ny e-handelsplattform och helt nya IT-system, vilka utgör en integrerad lösning som ger förutsättningar att fullt ut tillvarata möjligheterna i digital handel och marknadsföring. Investeringen under 2017 uppgick till 11,3 miljoner kronor och den totala investeringen för hela projektet uppgår till 129,8 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Ellos tar ny IT-chef från IKEA

Bolaget har även fortsatt att göra sig av med anställda och anställt nya, för att skaffa den kompetens som behövs inom e-handeln.

- Utvecklingen mot en renodlad e-handelsaktör innebar även under 2017 förändrade krav på medarbetarnas roller och kompetenser. Bolaget genomförde i september 2017 en omstrukturering, vilket har medfört engångskostnader om 10,6 miljoner kronor.

Annons
Annons

"Ny logistikchef, CIO och COO"

- Ett flertal viktiga rekryteringar skedde under året. Bland annat anställdes en varumärkeschef för Ellos, som tillträdde sin position under våren 2017. Under 2017 har det dessutom anställts nya personer på posterna som logistikchef, CIO och COO.

LÄS ÄVEN: Ellos e-handelsanpassar - 60 anställda berörs

Ellos rörelseresultat landade på minus 23,5 miljoner och ska ha påverkats negativt av en nedskrivning av det nya IT-systemet på 20,8 miljoner kronor, samt den tidigare nämnda omstruktureringskostnaden på 10,6 miljoner.

I årsredovisningen framgår det även att Ellos Finans AB och Ellos AB ska slås ihop och enligt Bolagsverket så pågår fusionen just nu.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!