E-handlare rasar mot Amazons nya betalmetod

Får inte betalt i tid.

E-handelsjätten Amazon har rullat ut fakturabetalning på bred front i USA. Betalmetoden är inte i stil med Klarna, som främst riktas mot konsumenter, utan Amazons lösning, som kallas "Pay by Invoice", ska locka företag att handla på marknadsplatsen.

Nyligen så öppnade Amazon upp för fakturabetalning på hela sin marknadsplats, inte bara på företagsdelen Amazon Business. Detta innebär att alla tredjepartssäljares, det vill säga andra e-handlares, produkter nu kan köpas på faktura. Det låter kanske endast som något positivt, men det kommer med en nackdel för e-handlarna.

Annons
Annons

Från att ha fått betalt inom en eller två veckor, så kan det nu ta 30 dagar innan en säljare får betalt för sina varor. En utveckling som fått flera e-handlare att gå i taket, rapporterar bland annat CNBC.

Kan låsa upp pengarna

Amazons nya policy är inget som går att välja bort, utan alla som säljer på marknadsplatsen faller under de ny reglerna. Den nya policyn började att gälla den 8 augusti, men det är alltså först nyligen som e-handlare har börjat att märka att de inte har fått betalt i vanlig ordning.

- Likviditeten är ofta en utmaning för småföretag. Denna policy kan låsa upp säljarnas pengar, så att de kanske inte kan betala leverantörer och anställda. Vilket är problematiskt i bästa fall och i värsta fall kan det sätta dem i konkurs, säger Jerry Kavesh, konsult åt marknadsplatssäljare, till CNBC.

E-handelsjätten har valt att inte kommentera kritiken men har förklarat att ändringen ämnar till att locka fler företag till marknadsplatsen och därmed öka försäljningen. Det ska samtidigt gå att få pengarna utbetalda snabbare än på 30 dagar, men då ökar också avgiften som måste betalas till Amazon.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!