E-handel sålde för miljonbelopp under Kalle Anka-timmen

"Ser framför oss hur man smyger iväg från denna TV-stund".

Klockan 15.00 på julafton bänkar sig svenskarna för att titta på Disneys traditionsenliga julprogram på TV. Men för den som har tröttnat på Kalle Anka och hans vänner finns det annat man kan göra istället. Som till exempel att e-handla.

Blev större än Black Friday-helgen 

Och faktum är att det för många är betydligt mer intressant att göra fynd på nätet än att följa Robin Hood och tjuren Ferdinands äventyr. I alla fall om man ska döma av responsen på “Kalle Anka-timmen”, som är en shoppinghögtid som e-handlaren M.nu har introducerat.

Annons

- Vi avslutar vår julkalender, där vi har ett erbjudande per dag, med att ge 20 procents rabatt på allt som finns i lager under Kalle Anka-timmen, berättar Erik Freiholtz, vd på M.nu, i ett mejl till Ehandel.se.

- Vi startade detta för att göra något nytt och något som sticker ut från mängden. Vi ser framför oss hur man smyger iväg från denna TV-stund för att beställa de klappar till det smarta hemmet man inte har fått på morgonen, fortsätter han.

"En order var femte sekund"

Det här året blev det fjärde i rad som M.nu körde sin Kalle Anka-timme. Försäljningen ska ha slagit rekord varje år och i år översteg den aktuella timmen hela Black Friday-helgen för företagets del.

Vad blir det i exempelvis omsättning eller antal order?

- Under timmen som kampanjen varade fick vi in en order var femte sekund. Kan inte riktigt ge dig exakta siffror på omsättningen, men det handlar om miljonbelopp på en timme.

Mest trogna kunder som handlar

Enligt M.nu har många fått upp ögonen för företagets lite ovanliga kampanj och en hel del av kunderna verkar förbereda sig för att vara redo att lägga sina beställningar när det väl har blivit dags för årets julvärd i TV att önska god jul.

Vad är det folk handlar?

- Det är inte något som sticker ut. Ordrarna ser ut som vanligt - men de är många fler än en normal dag.

Annons

Är det någon särskild konsumentgrupp som sticker ut i antal order just den här timmen?

- Vi har inte gjort den analysen, men vår känsla är att det är mest trogna kunder som handlar. Vi avslöjar inte exakt hur stor rabatten är förrän på julaftons morgon. Vi gör inte heller någon reklam för vår shoppinghögtid, avslutar Erik Freiholtz.

Annons