Efter tresiffrig tillväxt ser nu m-handeln ut att stanna upp

Smartphones och surfplattor står idag för mer än 40 procent av e-handeln i Storbritannien men nu verkar tillväxten ha mattats av något.

Britterna gillar att e-handla från sina mobila enheter. Sedan branschorganisationen IMRG började mäta försäljningen via smartphones och surfplattor 2010, då endast 0,9 procent av näthandeln skedde via mobila enheter, har den ökat anmärkningsvärt och stod under 2014 för 37 procent av e-handeln.

Men, nu verkar man ha nått en platå. Under årets första kvartal stod smartphones och surfplattor för 42 procent av landets totala e-handel. En siffra som är oförändrad under årets andra kvartal enligt nya siffror från IMRG.

Annons
Annons

Inte hela historien

Den mobila handeln i Storbritannien såg under en lång tid en tresiffrig tillväxt, år till år, men på senare tid har den saktat ner till tvåsiffrigt. Under juli månad ökade mobilhandeln med 42 procent jämfört med samma månad 2014.

Anledningen till att tillväxten nått en platå ska enligt IMRG bero på att det är surfplattor som tappar fart. Samtidigt har allt fler börjat shoppa via sin mobiltelefon. Och nu spår man att det är smartphones som kommer att stå för den största delen av tillväxten framöver.

– På ytan ser det ut som försäljning via mobila enheter har avstannat, men siffrorna berättar inte hela historien. Surfplattor står idag för nästan tre fjärdedelar av försäljningen via mobila enheter, men försäljningstillväxten via smartphones sker snabbare än jämfört med surfplattor samtidigt som konverteringen ökar på båda enheterna, säger Tina Spooner, chief information officer på IRMG.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!