Ett år senare: E-handlare struntar fortfarande i lagen

Några få procent följer EU-lagen.

Lagen om alternativ tvistlösning trädde i kraft den första januari 2016. Ett halvår senare var det strax över en procent av Sveriges e-handlare som följde lagen. En lag som kräver att alla nätbutiker länkar till EU:s tvistlösningssida, också kallad ODR (Online Dispute Resolution), på sin sajt.

I analystjänsten Ehandelsindex kan vi se hur många av Sveriges e-handlare som länkar till denna speciella sida, med adressen ec.europa.eu/odr, och det är inte speciellt många. Våra siffror är inte hundra procent, vi kan ha missat en och annan e-handlare om länken är dold på sajten, men de ger en bra indikation på hur väl svenska e-handlare följer lagen.

Annons
Annons

364 e-handlare är på bollen

Enligt Ehandelsindex har antalet e-handlare som följer lagen ökat med hela 150 procent. Det är dock inte så bra som det låter. För ett år sedan var det nämligen strax över en procent som hade länken på sin sajt. I dag är det hela 3,2 procent som länkar till EU:s lagstadgade tvistlösningssida. Av indexets runt 11 000 e-handlare så är det bara hos 364 som vi hittar ODR-länken på sajten.

Om vi plockar ut de butiker som vi har bolagsdata på, och bara tittar på butiker med en omsättning över 30 miljoner kronor, ökar siffran till 8,5 procent. Under 30 miljoner i omsättning så är det 3,4 procent som har länken, av de vi har bokslut ifrån.

"Fallit mellan stolarna"

Även med en viss felprocent så är förstås dessa siffror väldigt, väldigt låga. Det är uppenbart att svenska e-handlare inte bryr sig om denna tvistlösningssida även om den är lagstadgad. Vi fann även att e-handlare som tidigare sagt att de skulle lägga in länken inte har gjort det. En e-handlare svarade oss:

- Det har fallit mellan stolar för vår del men nu får vi se till att länken faktiskt läggs in.

Konsument Europa sammanfattar vad den relativt nya lagen kräver av e-handlarna i tre punkter:

  • E-handelsföretag som är etablerade inom EU ska ha en länk till EU-kommissionens onlineplattform och ange sina e-postadresser på sin webbplats (EU:s tvistlösningsförordning artikel 14.1).
  • E-handelsföretag som har åtagit sig eller är skyldiga att använda alternativ tvistlösning för att lösa tvister med konsumenter, ska tillhandahålla länken till ODR-plattformen på sina webbplatser och, om erbjudandet görs via e-post, i det epostmeddelandet.
  • Informationen ska i tillämpliga fall också tillhandahållas i de allmänna villkoren för köpeavtal och tjänsteavtal online (artikel 14.2).

Antal butiker som länkar till ODR-sidan:

Källa: Ehandelsindex

Annons
Annons

LÄS ÄVEN:
27 000 klagomål på e-handlare
Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!