Flipkart stänger konkurrenterna ute genom att gå app only

Med e-handelsdagarna Big Billion Days har den indiska e-handlaren tagit ytterligare ett kliv mot att enbart sälja via sin mobila app.

Igår var det dags. Flipkart, en av Indiens störta e-handlare, drog igång sitt stora e-handelsevent Big Billion Day. Något som innebär att kunder under fem dagar kan shoppa loss till rabatterade priser, fast enbart om de använder sig av e-handlarens app.

I år kommer man nämligen bara att rulla ut de rabatterade produkterna i appen, inte på desktop och inte ens på sin mobilsajt. Målet är naturligtvis att få fler att ladda ner och använda sig av deras app, men samtidigt riskerar man att förlora pengar och kunder som istället kan shoppa loss på Amazons indiska sajt, som även de kör en liknande rea-vecka just nu.

Annons

En risk man verkar villiga att ta för att på längre sikt kunna knyta till sig kunderna ännu närmare än idag. Flipkarts systersajt Myntra gick app only tidigare i år och Mukesh Bansal, Myntras vd, som även är e-handelschef på Flipkart, säger att att det var ett smart drag av flera skäl.

– Tänk på alla hård- och mjukvarufunktioner som man kan dra nytta av. Som kameran, kontakter och möjligheten att se vart de befinner sig som kan hjälpa oss att förstå användaren och bättre kunna leverera en personlig köpupplevelse, säger Mukesh Bansal till Tech in Asia.

Kriget avgörs i mobilen

En kunna erbjuda en mer personlig e-handel är alltså ett av skälen med att enbart använda sig av en app. Att få mer engagerade kunder är en annan. Enligt Myntras chef för mobila affärer, Abhishek Rajan, såg man en klar skillnad på kunder som använde sig av deras app innan man tog steget.

– Kunder spenderade tre gånger så lång tid inuti appen än på sajten. Dessutom ökade inköpsfrekvensen med det dubbla efter det att kunden konverterat från webben till appen, samtidigt ökade den genomsnittliga kundvagnen, säger Abhishek Rajan.

Att stänga ner sajten och enbart satsa på appen var alltså ett smart drag för Myntra och hade en positiv effekt på försäljningen. Något som kan bero på att Indien är ett av de länder med flest smartphone-användare i världen. Inom ett par år räknar man med att Indien kommer att gå om USA och knipa andraplatsen efter Kina.

Men den största anledningen att Flipkart satsar på sin app under rea-dagarna, och troligtvis kommer att göra det helt i framtiden enligt vissa källor, beror på att företagets grundare och vd, Sachin Bansal, är helt säker på att kriget om e-handeln i Indien kommer att avgöras i mobilen. Och här kommer apparna att spela en avgörande roll.

90 procent av trafiken via appar

Redan för flera år sedan passerade den mobila trafiken till landets e-handelssajter den från desktop. Bansal påpekar också att med tanke på hur trenden ser ut just nu kommer drygt 90 procent av trafiken komma från smartphones inom en snar framtid. Han tror också att 90 procent av den trafiken kommer att gå via appar.

– På desktop var webbläsaren kung, så är det inte i mobilen och vi ser det redan nu. Om du vinner i mobila appar, tar du hem allt, har Sachin Bansal kommenterat det hela vid ett tidigare tillfälle.

Annons

Problemet för kunderna är dock att det inte finns utrymme för hur många appar som helst på en mobil. I Indien har den genomsnittlige användaren runt 50 appar installerade, många betydligt färre på grund av mobilens kapacitet. Att jättarna därför är tidigt ute med att gå app only handlar även om säkra sin plats i mobilen.

Annons