Garnr klarade miljonen – nu vill de trippla igen

Målet är att gå från en till tre miljoner.

I juni förra året kunde vi berätta historien om det lilla familjeföretaget och e-handeln Garnr, som säljer garnnystan och handarbetestillbehör.

Många ville då läsa om den plötsligt uppkomna kärlekshistorien mellan Lovisa Skog och Bingo Joviken, som till slut resulterade i det egna e-handelsföretaget med den lite udda profilen "blixtleveranser".

Annons

Ett ord som ibland används lite här och var i e-handelssammanhang, men i Garnrs fall får man nog säga att konceptet verkligen gjorde skäl för namnet. Lovisa och Bingo har nämligen utvecklat en modell där de när de har möjlighet helt sonika kör hem till kunderna och lämnar över nystanen i dörren istället för att posta dem.

LÄS ÄVEN: De når miljonen med personliga leveranser av garnnystan

Vill gå från 1 till 3 miljoner

I somras satsade företaget på att nå sin första miljon under 2017 och det kan vi nu berätta att de klarade.

- Under 2017 landade vi på 1,1 miljoner, och det var drygt tre gånger så mycket som under 2016, skriver Lovisa Skog till Ehandel.se. 

Nu satsar de på att göra om samma resa under 2018 och därmed på att även i år omsätta tre gånger så mycket som de gjorde under förra året.

- För 2018 är prognosen mellan 2,5 och 3 miljoner, så vi fortsätter att öka hyfsat snabbt, skriver Lovisa Skog. 

Blixtleveransrunda på lillejulafton

Nu har företaget dessutom fått nya lokaler att växa i och även om den starka tillväxten gjort att paret fått växla upp tempot, så har de försökt fortsätta med sitt framgångsrika leveranskoncept.

- Det händer absolut att vi levererar hem till dörren fortfarande. Vi gjorde en väldigt uppskattad runda inom Storgöteborg dagen före julafton, till exempel. Ungarna fick turas om att åka med, de tyckte att det var hur kul som helst! Årets långsammaste dag gick lite snabbare, och pepparkakshuset fick vara ifred i några timmar i alla fall =).

Annons

Fick blommor vid hemeleverans

Men det är inte bara inför högtiderna som Garnr föredrar att leverera hem till dörren hos kunderna. Även om det blivit något fel i postgången, så prioriteras alltid personliga leveranser och så sent som i förra veckan åkte de hem till en kund vars paket hade kommit bort, för att denna skulle hinna få sitt garn innan helgen.

- Vi kom därifrån med en bukett tulpaner som tack.

Och att blixtleveranserna är uppskattade märks även på företagets omdömen. På Google Kundrecensioner har företaget fått 387 omdömen, varav den absoluta merparten består av fem stjärnor, som därför även blivit företagets snittomdöme. 

- Vi är enormt stolta över att kunna stoltsera med 5.0 i betyg på Google Kundrecensioner. Det känns nästan lite sjukt faktiskt, det hade vi inte väntat oss. Vi har inte sett någon annan som har det. Vi ser i recensionerna att snabba leveranser uppskattas enormt, i kombination med trevligt bemötande - och godis i paketen, haha.

"Vabruari var inte nådigt"

Att driva ett snabbväxande företag samtidigt som man ska få familjelivet att gå ihop, är dock fortfarande en utmaning. Men Garnr ser sin service som ett sätt att konkurrera på marknaden och det har gjort att de exempelvis inte stänger e-handeln när de åker på semester.

- Vi sticker ut lite genom att jobba som om vi vore större. Vi stänger inte igen shoppen när vi ska åka på semester eller blir sjuka till exempel, utan ser till att bara lösa det. Vi ser till att vara pålitliga och tillgängliga varje dag, även om det kostar på ibland.

Under vintern har förmågan att få allt att gå ihop också hunnit prövas rejält.

- Vabruari var inte nådigt, och det händer att vi snubblar på kvarglömda leksaksbilar på lagret, avslutar Lovisa Skog.

Annons