Pinterest lanserar en ny funktion för E-handlare

Pinterest levererar redan idag en hel del trafik till e-handlare, åtminstone i USA. Men man är inte nöjda och nu har den virtuella anslagstavlan lanserat en ny funktion, Promoted Pins. Med hjälp av denna kan e-handlare och andra företag betala för att synas bättre på det sociala mediet.

Sociala medier lockar allt mer trafik till e-handlare. Pinterest ska vara en av dem som växer snabbast och det är inte bara i USA den virtuella anslagstavlan vinner mark. Även här i Sverige växer användartalet för varje månad.

Många tror också att Pinterest kan bli det mest betydande sociala nätverket för att driva trafik till e-handlare. Samtidigt visar studier att det sociala mediet petat ner Facebook från förstaplatsen när det gäller att dela med sig av något inom kategorin e-handel.

Annons
Annons

Pinterest har under de senaste åren gjort ett antal försök för att närma sig e-handeln. Bland annat har man lanserat ett mätverktyg som ska hjälpa företag att se hur mycket trafik som kommer via det sociala nätverket. Man har även tagit fram ett prisbevakningssystem som gör det möjligt för användaren att fynda saker som de ”pinnat”.

Och nu lanserar Pinterest en ny funktion som ska tilltala e-handlare och varumärken, nämligen Promoted Pins. Arbetet började redan i höstas och nu rullar man alltså ut funktionen i en liten skala med hjälp av utvalda varumärken och företag i USA.

– Dessa varumärken kommer att hjälpa oss att testa Promoted Pins för att se till att det är smakfullt, transparent, relevant och för att sedan kunna förbättras utifrån er feedback. Det så att Pinterest kan fortsätta att vara en fantastisk upplevelse för alla, skriver Pinterest på sin officiella blogg.

Relevanta exponeringar

Som användare kan man inte köpa e-handlares produkter direkt på själva Pinterest. Varken på sajten eller i appen, men när man klickar på en Pin föreställande en produktbild refereras man i de flesta fall till den hemsida där det går att köpa produkten.

Och här kommer det inte att bli någon skillnad. Promoted Pins fungerar precis som vanliga Pins, skillnaden är att företag betalar för Promoted Pins. Det för att exponeras i relevanta sök- och kategoriflöden på Pinterest.

För att samla in så mycket feedback som möjligt kommer alltså Promoted Pins till en början endast lanseras tillsammans med en liten grupp företag. Förhoppningen är dock att öppna upp tjänsten för allt fler organisationer under årets gång.

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!