PostNord: Svensk e-handel växte med 16 procent

E-handeln omsatte 58 miljarder under 2016.

Under förra året växte e-handeln i Sverige med 16 procent, från 50 miljarder till 57,9 miljarder kronor. Det konstaterar PostNord i sin senaste E-barometer, som bland annat tar upp att e-handeln stod för en tredjedel av detaljhandelns tillväxt under förra året.

- E-handeln tar mark. Nu flyttar till viss del konsumtionen över från de fysiska butikerna till nätet. Men på sikt kommer vi att få se ett betydligt större samspel mellan de fysiska kanalerna och de digitala. Och det är tydligt att de digitala inslagen ökar i alla led i konsumenternas köpbeteende, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.

Annons

Livsmedel och byggvaror raketar igen

Precis som förra året pekas livsmedel och byggvaror ut som de två stora tillväxtraketerna inom e-handeln - de ska ha vuxit med 30 respektive 29 procent - medan mode, böcker och elektronik ska vara branscher där en förhållandevis stor del av försäljningen sker online.

- Detaljhandeln är i ständig förändring. Företagen måste följa med i hur konsumentbeteendet förändras för att ha en chans att överleva framöver. En del företag har redan börjat gasa när det gäller att digitalisera verksamheten och fler kommer att trycka ner gaspedalen under året, kommenterar Carin Blom.

Under 2017 väntar sig PostNord att e-handeln kommer att växa med 17 procent, vilket skulle innebära att var tionde köp i detaljhandeln görs på nätet. Med tanke på att Ehandel.se Analytics tidigare spått en tillväxt på 11-12 procent för 2017, får alltså PostNords analytiker ses som optimistiska.

"Logistikbranschen måste hänga med"

E-barometern har också tittat på hur svenskarna gillar att få sina e-handlade varor levererade. Enligt rapporten vinner hemleveranser mark med 14 procent av de svarande, medan leverans till brevlådan uppskattas av 31 procent. Allra populärast ska dock utdelning till ombud vara, med 37 procent som säger sig gilla den varianten mest.

PostNords e-handelskändis Arne B Andersson har enligt rapporten jobbat med just e-handelslogistik i 20 år.

– Vi i logistikbranschen måste hänga med så att inte köpupplevelsen blir negativ. Och detaljhandlare som sitter fast i gamla it-system måste våga ta investeringarna för att få till omnikanal, säger han i rapporten.

PostNord ger ut E-barometern i samarbete med HUI Research och Svensk Digital handel. Siffrorna bygger enligt rapporten på ett antal konsument- och företagsundersökningar som gjorts under året.

Annons
Annons