Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

I juli kunde vi berätta om det sociala nätverket Snapchats nya försök med att integrera e-handel i sin mobila app. Snapchat har länge experimenterat med e-handel av olika slag men inget av försöken har ännu fått fäste. Lösningen denna gång ska ha varit att teama upp med ingen mindre än Amazon.

LÄS ÄVEN: Snapchats nya försök att slänga in e-handel i appen

Annons
Annons

Nu bekräftar Snapchat detta rykte och Amazons e-handel ska från och med denna veckan börja integreras i Snapchats kamera, som är en central del i företagets app. Precis som tidigare rykte gjorde gällande så ska användarna kunna identifiera olika produkter som de ser i sin vardag, för att sedan mycket enkelt kunna köpa dem.

"Snabbaste sättet att handla"

Den nya funktionen försöker alltså identifiera olika föremål och hitta dessa hos Amazon. Hittas produkten så poppar appen upp i en liten ruta med pris, säljare och en knapp som tar användaren direkt till nätbutiken eller Amazons app. Att Snapchat får procent på försäljningen är nog ingen högoddsare.

- Rikta din Snapchat-kamera mot en fysisk produkt eller en streckkod. Tryck och håll på kameraskärmen för att starta. När objektet eller streckkoden identifieras så kommer ett Amazon-kort att visas på skärmen, med en länk till produkten eller en liknande produkt som finns på Amazon, förklarar Snapchat i ett pressmeddelande.

Snapchat förvandlas nu till en shoppingapp, i och med Amazon-integrationen, och precis som andra shoppingappar så ska den alltså, förutom att identifiera produkter utifrån dess fysiska attribut, även kunna läsa av streckkoder.

- Snapchat har alltid varit det snabbaste sättet att kommunicera, och nu det även det snabbaste sättet att handla, skriver företaget.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!