Stadium om ägarskiftet: ”Det finns ingen dramatik i beslutet”

Vikande resultatssiffror inte orsaken till att Ikano drar sig ur, menar båda parter.

Tidigare idag berättade vi att Stadium får en ändrad ägarbild från och med april 2019. Det innebär att Ikano AB, som tidigare ägt drygt en fjärdedel av Stadium, drar sig ur och säljer tillbaka sin del av bolaget till grundarna med familjer.

LÄS ÄVEN: Ikano säljer hela sitt ägande i Stadium - “Ett strategiskt beslut”

Annons
Annons

Samtidigt har vi tidigare i år berättat att Stadiums ekonomiska siffror sviktat och att företaget under sitt senaste verksamhetsår tappade nästan 50 miljoner kronor i resultat, jämfört med året innan. 

LÄS ÄVEN: Stadium backar med 49 miljoner - möter upp mer e-handel

"Det har inte med vårt beslut att göra"

Men både Stadium och Ikano förnekar att ägarskiftet skulle ha något med Stadiums sjunkande resultat att göra.

- Nej, det har ej med vårt beslut att göra – utan vårt beslut har att göra med att vi vill fokusera på våra fem kärnverksamheter, Ikano Bank, Ikano Bostad, Ikano Industry, vår försäkringsdel (Ikano Re och Ikano Insurance Advisory) och IKEA Southeast Asia, skriver Marie Gallstad, kommunikationschef på Ikano Group till Ehandel.se. 

Och på Stadium har man en liknande bild av orsakerna.

- Försäljningen genomförs i samband med att samarbetsavtalet mellan Stadium och Ikano AB löper ut. Det finns ingen dramatik i beslutet utan är snarare en naturlig avveckling då Ikano Group vill fokusera på strategiskt utvalda områden inom sin kärnverksamhet, skriver Angelica Larsson, PR- och informationschef på Stadium. 

"Rätt logistik och stärkt digital närvaro"

Sportföretaget uppger nu att man kommer att fortsätta att satsa på e-handel i olika former.

- Vi är väldigt stolta över samarbetet och det vi lärt oss men också tacksamma för möjligheten vi nu har med ett helägt Stadium. Vi håller oss till vår strategi och fortsätter att satsa framåt genom att vara bra rustade med förbättrad logistik samt stärkt digital närvaro, skriver Angelica Larsson.

Annons
Annons

Hon menar också att Stadiums e-handel går allt bättre.

- Stadium insåg tidigt e-handelns roll, det är elva år sedan vi lanserade online-butiken. De senaste åren har vi också gjort stora investeringar inom just detta område och vi fortsätter att tro på kombinationen online och fysiska butiker. Blickar vi tillbaka ser vi en utvecklingstakt online på nästan 50 procent, vilket är fantastiskt, så vi håller oss till vår strategi och fortsätter att satsa framåt.

Ikano uppger samtidigt att de som det ser ut nu inte kommer att investera i något liknande bolag framöver. Detta då gruppen vill fokusera på sina kärnverksamheter.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!