Svensk julhandel får konkurrens från utlandet

Den gränsöverskridande e-handeln ökar och i år väntas allt fler svenskar göra sina julklappsinköp från utländska nätbutiker.

Under 2015 e-handlade danskarna för 26,9 miljarder danska kronor i utländska nätbutiker. Drygt 30 procent av Danmarks totala e-handelsomsättning för året och så klart en utveckling som oroar landets e-handelsaktörer.

Men det är inte bara på andra sidan Öresundsbron som det nätshoppas utomlands. Även vi svenskar handlar allt mer från utlandet, det visar en ny undersökning genomförd av positioneringstjänsten Rabble.

Annons

– Vi ser en tydlig uppåtgående trend i att svenskar shoppar från internationella webbutiker. En utveckling som vi tror kommer göra svenskarna ännu mer prismedvetna, säger Hanna Bergh, Marketing Director på Rabble.

Leveranstiden är inget hinder

Enligt PostNords E-barometern för årets andra kvartal hade 21 procent av svenskarna e-handlat från utlandet under perioden. Storbritannien och Tyskland följt av USA och Kina är de mest populära länderna och inför julhandeln räknar man med att den gränsöverskridande e-handeln ökar ytterligare.

Det eftersom många konsumenter inte ser leveranstiden som ett hinder och att utbudet blir större. Samtidigt intensifieras jakten på billigare priser.

– Transformationen vi ser är att det blir färre mellanhänder från producent till slutkonsument, där konsumenterna ofta söker sig till kanaler som tidigare brukats av importföretag, vilket leder till ett lägre slutpris för konsumenten, säger Daniel Zeitoun, CEO på Rabble.

Annons