Trots e-handelsboomen: 90% värdesätter fysiska butiker

Hoppet står till service och ny teknik.

Under gårdagen presenterade Svensk Handel nya siffror som visade på fortsatta motgångar för den fysiska modehandeln. Försäljningen av kläder och skor minskar trots att oktober brukar vara en av de bättre månader, och en av anledningarna till tappet uppges vara den växande e-handeln.

LÄS ÄVEN: Ännu ett stortapp för fysisk handel - klarar inte hyresnivån

Annons
Annons

73 procent uppskattar hjälp av personalen

Men enligt en annan undersökning, som Klarna har satt ihop, har kunderna egentligen ingenting emot fysiska butiker i sig. De måste bara bjuda på något mer än en lokal fylld med varor.

Enligt betalföretaget, som har utfört sin undersökning i samband med London Fashion Week, uppger nio av tio tillfrågade att de värdesätter besök i fysiska butiker. 73 procent uppskattar att kunna få hjälp på personalen på plats, och 61 procent menar att det går snabbare att bestämma sig när man har möjlighet att känna på kläderna.

Däremot tyckte många av de tillfrågade att de inte fick tillräckligt många personliga erbjudanden när de besökte fysiska butiker och 46 procent tyckte att onlineshopping totalt sett gav en bättre köpupplevelse.

Vill se virtuella provrum

Klarnas undersökning ska bygga på intervjuer med 2 000 modeentusiaster och 50 beslutsfattare inom modebranschen. Många av dem menar att den fysiska modehandeln har ett behov av nya tekniska lösningar som kan förenkla för kunderna. Det kan till exempel handla om kroppsscanning och virtuella provrum, eller om provrum som kommer med förslag till kunderna.

- För handlare är det viktigt att kunna erbjuda sina kunder möjligheten att skräddarsy sin köpupplevelse genom fri rörlighet mellan butik och näthandel och därigenom kombinera det bästa av båda världar. Kunden kan då välja mellan att titta på kläderna online eller i butik för att sedan välja att använda butikens provrum eller vardagsrummet hemma för att prova kläderna, säger Madélene Kraemer, Senior Commercial Manager på Klarna, i ett pressmeddelande.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!