E-handlare myglar med den norska 200-kronorsgränsen

Allt fler utländska nätbutiker fuskar med den norska 200-kronorsgränsen. Något som gör att de norska konsumenterna ska slippa betala moms och tull på sina nätköp. Nu varnar norska tullen för extra kontroller under julhandeln.

Som vi berättat om tidigare är det idag tillåtet att handla för upp till 200 norska kronor från utländska nätbutiker utan att behöva betala moms och tull i Norge. En gräns som de norska regeringspartierna Høyre och Fremskrittspartiet nu vill höja.

Men fram till dess verkar utländska nätbutiker vilja hjälpa norska nätkunder slippa undan avgifterna på annat sätt. Enligt norska tullen ökar fusket där e-handlare utanför Norge skriver ner värdet på vad som gömmer sig i paketen så att det understiger den magiska gränsen på 200 norska kronor.

Annons
Annons

– Vi ser att det är många utländska nätbutiker som uppger ett lägre värde på paketet än det faktiska värdet på försändelsen, säger Jon Aspelund, kontorschef på norska tullväsendet.

Och nu varnar han för att den norska tullen kommer att öka sina insatser för att komma till rätta med problemet.

– Vi kommer att lägga ytterligare resurser för att kontrollera att värdena på varorna överensstämmer med den som anges på paketet. Näthandeln ökar kraftigt så det är ett av våra fokusområden framöver, säger Aspelund.

Skickar paket i retur

Jon Aspelund säger också att tullen har full befogenhet att öppna alla paket som skickas in i landet, så om de misstänker att en vara är fel prissatt, har de alltså full rätt att kontrollera det.

– Vi öppnar paketet och kontrollerar att fakturan stämmer med deklarationen på förpackningen, eller så ber vi mottagaren att skicka fakturan till oss. Allt som köps från utländska nätbutiker komma med en faktura eller betalas med kort, så det är inte så svårt att kontrollera priset på varan.

Den norska tullen samarbetar nu också med sina motsvarigheter i hela världen för att kontrollera företag som ständigt skickar varor med fel värde. Man har också gjort en lista över företag som tar för vana att fuska med priserna.

– Vissa företag gör det hela tiden. Vad vi gör då är att skicka varorna i retur till dem som fuskar och vi fortsätter med det till företagen lär sig, säger Jon Aspelund.

Källa: NRK.no

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!