Annons

Dibs och Prisjakt: Black Friday slog alla rekord Fredagen blev en bra dag för svensk e-handel

Dibs och Prisjakt: Black Friday slog alla rekord

2015-11-30 09:13

Jämfört med förra årets Black Friday ökade e-handelns omsättning med 62 procent, enligt en ny undersökning.

Vår analys förutspådde redan i mitten av förra veckan att 2015 skulle bli året då svenska konsumenter verkligen skulle ta till sig Black Friday, och när fredagen väl anlände stod det snabbt klart att succén var ett faktum. Flera sidor kraschade under natten när laddade konsumenter ville ge sig ut på nätet för att fynda, och under förmiddagen kom rapporter från både Klarna och Prisjakt om att köptrycket hade ökat rejält jämfört med året innan.

Nu har Prisjakt tillsammans med betalföretaget Dibs tagit fram lite statistik för dagen som även den visar på att Black Friday nått nya rekordnivåer.

"Har ökat dramatiskt" 

Dibs omsättning i köp via e-handel har ökat med 62 procent jämfört med Black Friday 2014, medan transaktionerna ökade med 61 procent under samma period.

Annons
Annons
- Webbutikernas försäljning under Black Friday har ökat dramatiskt jämfört med förra året. Det är en fantastisk utveckling som troligen beror på att de flesta butikerna har satsat hårt på att ha riktigt bra erbjudanden och att marknadsföra sig. Många butiker fortsätter dessutom sina kampanjer under hela helgen. Förmodligen klickade många svenskar hem julklapparna på rea under fredagen, säger Daniel Larsson, Vice VD på DIBS Payment Services.

Hos Prisjakt märktes en ökning på 85 procent i antalet klick jämfört med förra året, och när prisjämförelsesajten tittar på hur trafiken brukar se ut en vanlig fredag i november, blir ökningen hela 381 procent.

- Vi var förberedda på en trafikanstormning, men det vi sett överträffar alla förväntningar med råge. Black Friday blev riktigt stort redan förra året i Sverige, och både Prisjakt.nu och flera e-handlare rapporterade trafik- och orderrekord. Att vi då ser en sådan här ökning i år – det är helt galet! säger Emil Hansson, VD på Prisjakt Sverige.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons
Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons
Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta