Dibs och Prisjakt: Black Friday slog alla rekord

Jämfört med förra årets Black Friday ökade e-handelns omsättning med 62 procent, enligt en ny undersökning.

Vår analys förutspådde redan i mitten av förra veckan att 2015 skulle bli året då svenska konsumenter verkligen skulle ta till sig Black Friday, och när fredagen väl anlände stod det snabbt klart att succén var ett faktum. Flera sidor kraschade under natten när laddade konsumenter ville ge sig ut på nätet för att fynda, och under förmiddagen kom rapporter från både Klarna och Prisjakt om att köptrycket hade ökat rejält jämfört med året innan.

Nu har Prisjakt tillsammans med betalföretaget Dibs tagit fram lite statistik för dagen som även den visar på att Black Friday nått nya rekordnivåer.

Annons

"Har ökat dramatiskt" 

Dibs omsättning i köp via e-handel har ökat med 62 procent jämfört med Black Friday 2014, medan transaktionerna ökade med 61 procent under samma period.

- Webbutikernas försäljning under Black Friday har ökat dramatiskt jämfört med förra året. Det är en fantastisk utveckling som troligen beror på att de flesta butikerna har satsat hårt på att ha riktigt bra erbjudanden och att marknadsföra sig. Många butiker fortsätter dessutom sina kampanjer under hela helgen. Förmodligen klickade många svenskar hem julklapparna på rea under fredagen, säger Daniel Larsson, Vice VD på DIBS Payment Services.

Hos Prisjakt märktes en ökning på 85 procent i antalet klick jämfört med förra året, och när prisjämförelsesajten tittar på hur trafiken brukar se ut en vanlig fredag i november, blir ökningen hela 381 procent.

- Vi var förberedda på en trafikanstormning, men det vi sett överträffar alla förväntningar med råge. Black Friday blev riktigt stort redan förra året i Sverige, och både Prisjakt.nu och flera e-handlare rapporterade trafik- och orderrekord. Att vi då ser en sådan här ökning i år – det är helt galet! säger Emil Hansson, VD på Prisjakt Sverige.

Annons