Annons

Facebook hoppar på AR-trenden med ny typ av annons

Facebook hoppar på AR-trenden med ny typ av annons

2018-07-11 13:00

Annonsera med Augmented Reality.

Ehandel.se har den senaste tiden kunnat rapportera om flera e-handlare som tagit till sig AR, eller förstärkt verklighet, för att locka fler potentiella kunder till köp.

LÄS ÄVEN: En till stor e-handlare hoppar på AR-trenden

AR innebär att man flyttar in virtuella produkter in i den verkligen världen med hjälp av mobilens kamera. Detta för att få en bättre känsla för hur de kan passa in i kundens hem eller på deras egen kropp, om det gäller till exempel ett plagg eller en accessoar.

Nu rapporterar Facebook är de är på gång med en storsatsning på AR och då i annonser som ska synas i deras sociala nätverk. Det första företaget som fått testa funktionen är lyxmärket Michael Kors, som nu låter kunderna testa företagets solglasögon i en AR-annons. Det ska förstås även vara mycket enkelt att klicka sig vidare till företagets e-handel, för att köpa det paret som passar bäst.

Sminka dig med AR

Annons
Annons

Skönhetsjätten Sephora ska även vara med på AR-tåget och i deras nya Facebook-annonser, som ska rullas ut under sommaren, ska man kunna testa företagets smink. Du ska även kunna ta en selfie med antingen sminket eller glasögonen, för att sedan kunna dela bilden och därmed få feedback av vänner på Facebook.

LÄS ÄVEN: Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

- Från prova-på upplevelser till uppslukande filter för filmer och spel, så gör AR det möjligt för människor att interagera med ditt företag och produkter på helt nya sätt. Nu, med introduktionen av AR-annonser i Facebooks nyhetsflöde, så kan människor expertimentera med ditt varumärkes AR-effekter med bara ett klick på annonsen. Och genom att lägga in calls-to-action i upplevelsen så kan användarna sömlöst gå från att interagera med din produkt till att köpa den, skriver Facebook om den nya funktionen.

Sephora ska som sagt få AR-annonser inom kort och Facebook väntar sig att funktionen kommer att rullas ut brett under detta år.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Annons
Annons
Fraktjätte byter hämtningstid:

Fraktjätte byter hämtningstid: "Flexibilitet är livsviktigt"

Fler order beräknas komma iväg samma dag.

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Pilottestas just nu i Göteborg och Falun.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

I drift lagom till julhandeln.

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

"Jag trodde inte att man skulle behöva uppleva det här i Sverige år 2018".

Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

6 000 konsumenter fick säga sitt.

Annons
Annons
Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Helgläsning: Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Nya super-vd:n i stor intervju om hur Lindex ska erövra den digitala världen och bli ett globalt märke.

Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Inflyttning nästa höst.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta