Facebook hoppar på AR-trenden med ny typ av annons

Annonsera med Augmented Reality.

Ehandel.se har den senaste tiden kunnat rapportera om flera e-handlare som tagit till sig AR, eller förstärkt verklighet, för att locka fler potentiella kunder till köp.

LÄS ÄVEN: En till stor e-handlare hoppar på AR-trenden

Annons

AR innebär att man flyttar in virtuella produkter in i den verkligen världen med hjälp av mobilens kamera. Detta för att få en bättre känsla för hur de kan passa in i kundens hem eller på deras egen kropp, om det gäller till exempel ett plagg eller en accessoar.

Nu rapporterar Facebook är de är på gång med en storsatsning på AR och då i annonser som ska synas i deras sociala nätverk. Det första företaget som fått testa funktionen är lyxmärket Michael Kors, som nu låter kunderna testa företagets solglasögon i en AR-annons. Det ska förstås även vara mycket enkelt att klicka sig vidare till företagets e-handel, för att köpa det paret som passar bäst.

Sminka dig med AR

Skönhetsjätten Sephora ska även vara med på AR-tåget och i deras nya Facebook-annonser, som ska rullas ut under sommaren, ska man kunna testa företagets smink. Du ska även kunna ta en selfie med antingen sminket eller glasögonen, för att sedan kunna dela bilden och därmed få feedback av vänner på Facebook.

LÄS ÄVEN: Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

- Från prova-på upplevelser till uppslukande filter för filmer och spel, så gör AR det möjligt för människor att interagera med ditt företag och produkter på helt nya sätt. Nu, med introduktionen av AR-annonser i Facebooks nyhetsflöde, så kan människor expertimentera med ditt varumärkes AR-effekter med bara ett klick på annonsen. Och genom att lägga in calls-to-action i upplevelsen så kan användarna sömlöst gå från att interagera med din produkt till att köpa den, skriver Facebook om den nya funktionen.

Sephora ska som sagt få AR-annonser inom kort och Facebook väntar sig att funktionen kommer att rullas ut brett under detta år.

Annons
Annons