Annons

Facebook hoppar på AR-trenden med ny typ av annons

Facebook hoppar på AR-trenden med ny typ av annons

2018-07-11 13:00

Annonsera med Augmented Reality.

Ehandel.se har den senaste tiden kunnat rapportera om flera e-handlare som tagit till sig AR, eller förstärkt verklighet, för att locka fler potentiella kunder till köp.

LÄS ÄVEN: En till stor e-handlare hoppar på AR-trenden

AR innebär att man flyttar in virtuella produkter in i den verkligen världen med hjälp av mobilens kamera. Detta för att få en bättre känsla för hur de kan passa in i kundens hem eller på deras egen kropp, om det gäller till exempel ett plagg eller en accessoar.

Nu rapporterar Facebook är de är på gång med en storsatsning på AR och då i annonser som ska synas i deras sociala nätverk. Det första företaget som fått testa funktionen är lyxmärket Michael Kors, som nu låter kunderna testa företagets solglasögon i en AR-annons. Det ska förstås även vara mycket enkelt att klicka sig vidare till företagets e-handel, för att köpa det paret som passar bäst.

Sminka dig med AR

Annons
Annons

Skönhetsjätten Sephora ska även vara med på AR-tåget och i deras nya Facebook-annonser, som ska rullas ut under sommaren, ska man kunna testa företagets smink. Du ska även kunna ta en selfie med antingen sminket eller glasögonen, för att sedan kunna dela bilden och därmed få feedback av vänner på Facebook.

LÄS ÄVEN: Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

- Från prova-på upplevelser till uppslukande filter för filmer och spel, så gör AR det möjligt för människor att interagera med ditt företag och produkter på helt nya sätt. Nu, med introduktionen av AR-annonser i Facebooks nyhetsflöde, så kan människor expertimentera med ditt varumärkes AR-effekter med bara ett klick på annonsen. Och genom att lägga in calls-to-action i upplevelsen så kan användarna sömlöst gå från att interagera med din produkt till att köpa den, skriver Facebook om den nya funktionen.

Sephora ska som sagt få AR-annonser inom kort och Facebook väntar sig att funktionen kommer att rullas ut brett under detta år.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta