Annons

Facebook hoppar på AR-trenden med ny typ av annons

Facebook hoppar på AR-trenden med ny typ av annons

2018-07-11 13:00

Annonsera med Augmented Reality.

Ehandel.se har den senaste tiden kunnat rapportera om flera e-handlare som tagit till sig AR, eller förstärkt verklighet, för att locka fler potentiella kunder till köp.

LÄS ÄVEN: En till stor e-handlare hoppar på AR-trenden

AR innebär att man flyttar in virtuella produkter in i den verkligen världen med hjälp av mobilens kamera. Detta för att få en bättre känsla för hur de kan passa in i kundens hem eller på deras egen kropp, om det gäller till exempel ett plagg eller en accessoar.

Nu rapporterar Facebook är de är på gång med en storsatsning på AR och då i annonser som ska synas i deras sociala nätverk. Det första företaget som fått testa funktionen är lyxmärket Michael Kors, som nu låter kunderna testa företagets solglasögon i en AR-annons. Det ska förstås även vara mycket enkelt att klicka sig vidare till företagets e-handel, för att köpa det paret som passar bäst.

Sminka dig med AR

Annons
Annons

Skönhetsjätten Sephora ska även vara med på AR-tåget och i deras nya Facebook-annonser, som ska rullas ut under sommaren, ska man kunna testa företagets smink. Du ska även kunna ta en selfie med antingen sminket eller glasögonen, för att sedan kunna dela bilden och därmed få feedback av vänner på Facebook.

LÄS ÄVEN: Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

- Från prova-på upplevelser till uppslukande filter för filmer och spel, så gör AR det möjligt för människor att interagera med ditt företag och produkter på helt nya sätt. Nu, med introduktionen av AR-annonser i Facebooks nyhetsflöde, så kan människor expertimentera med ditt varumärkes AR-effekter med bara ett klick på annonsen. Och genom att lägga in calls-to-action i upplevelsen så kan användarna sömlöst gå från att interagera med din produkt till att köpa den, skriver Facebook om den nya funktionen.

Sephora ska som sagt få AR-annonser inom kort och Facebook väntar sig att funktionen kommer att rullas ut brett under detta år.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta