Annons

Facebook hoppar på AR-trenden med ny typ av annons

Facebook hoppar på AR-trenden med ny typ av annons

2018-07-11 13:00

Annonsera med Augmented Reality.

Ehandel.se har den senaste tiden kunnat rapportera om flera e-handlare som tagit till sig AR, eller förstärkt verklighet, för att locka fler potentiella kunder till köp.

LÄS ÄVEN: En till stor e-handlare hoppar på AR-trenden

AR innebär att man flyttar in virtuella produkter in i den verkligen världen med hjälp av mobilens kamera. Detta för att få en bättre känsla för hur de kan passa in i kundens hem eller på deras egen kropp, om det gäller till exempel ett plagg eller en accessoar.

Nu rapporterar Facebook är de är på gång med en storsatsning på AR och då i annonser som ska synas i deras sociala nätverk. Det första företaget som fått testa funktionen är lyxmärket Michael Kors, som nu låter kunderna testa företagets solglasögon i en AR-annons. Det ska förstås även vara mycket enkelt att klicka sig vidare till företagets e-handel, för att köpa det paret som passar bäst.

Sminka dig med AR

Annons
Annons

Skönhetsjätten Sephora ska även vara med på AR-tåget och i deras nya Facebook-annonser, som ska rullas ut under sommaren, ska man kunna testa företagets smink. Du ska även kunna ta en selfie med antingen sminket eller glasögonen, för att sedan kunna dela bilden och därmed få feedback av vänner på Facebook.

LÄS ÄVEN: Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

- Från prova-på upplevelser till uppslukande filter för filmer och spel, så gör AR det möjligt för människor att interagera med ditt företag och produkter på helt nya sätt. Nu, med introduktionen av AR-annonser i Facebooks nyhetsflöde, så kan människor expertimentera med ditt varumärkes AR-effekter med bara ett klick på annonsen. Och genom att lägga in calls-to-action i upplevelsen så kan användarna sömlöst gå från att interagera med din produkt till att köpa den, skriver Facebook om den nya funktionen.

Sephora ska som sagt få AR-annonser inom kort och Facebook väntar sig att funktionen kommer att rullas ut brett under detta år.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Black Friday väntas omsätta 6,5 miljarder kronor

Black Friday väntas omsätta 6,5 miljarder kronor

PostNord laddar för rekord.

Annons
Annons
En till e-handlare bojkottar Black Friday - startar Blue Weekend

En till e-handlare bojkottar Black Friday - startar Blue Weekend

En vit måndag och fredag följs av en blå helg.

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär

Fysisk butik drog ner resultatet.

Betaljätten lanserar Klarna Instant Shopping

Betaljätten lanserar Klarna Instant Shopping

Köpknapp med snabbkassa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

De ska göra mat på nätet lönsamt - tar lokal butik online

De ska göra mat på nätet lönsamt - tar lokal butik online

Nytt e-handelskoncept har lockat nära 200 investerare.

Black Week slår redan rekord - kraftig ökning på måndagen

Black Week slår redan rekord - kraftig ökning på måndagen

Köpfesten är i full gång.

IKEA testar ny kundtjänst - lanserar videochatt i mobilen

IKEA testar ny kundtjänst - lanserar videochatt i mobilen

Experimenterar med ny app.

Annons
Annons
Lager 157:

Lager 157: "Först i Sverige med mobil självutcheckning"

Ingen kortterminal eller plånbok behövs.

Begagnatjättarna prisar Årets julklapp:

Begagnatjättarna prisar Årets julklapp: "Har aldrig varit bättre"

Initiativtagarna till White Monday ser det som en naturlig reflektion.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Skincity söker:

Product Owner Platform and Integration

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta