Hennes bolag får 3,5 miljarder till global expansion

"Ser fram emot att utöka vårt community".

2015 gick startskottet i Sverige och nu har inrednings- och e-handelsföretaget Houzz etablerat sig på totalt 14 marknader utanför hemlandet USA.

Men det verkar bara vara början för företaget, som nyligen utsågs till ett av de bolag som förändrar världen allra mest. Nu meddelar nämligen Houzz att ytterligare global tillväxt står på agendan, och att heminredningsföretaget just har stängt en investeringsrunda på 400 miljoner dollar, vilket motsvarar ungefär 3,5 miljarder svenska kronor.

Annons
Annons

- Vårt fokus på att tillhandahålla den bästa tekniken och skapa den bästa användarupplevelsen inom renovering och design har gjort det möjligt för oss att omvandla ett sidoprojekt till ett globalt företag. Vi har även kunnat, genom hela denna resans olika steg, ta de bästa besluten för Houzz framtid, säger Adi Tatarko, Houzz VD och grundare, i ett pressmeddelande.

Investering ska skynda på tillväxten

Houzz idé är att koppla ihop konsumenter med hantverkare och butiker, samt att ge dem möjlighet att planera sina renoveringsprojekt med hjälp av bland annat tekniska skissverktyg.

Bakom de nya miljarderna står både befintliga investerare, som Zeev Ventures och GGV Capital, och nya, som Wellington Management Company. Rundan ska ha letts av investeringsfirman ICONIQ Capital.
Pengarna ska användas till “att påskynda tillväxten av företagets plattform och affärer runt om i världen”.

- Vi ser fram emot att ytterligare utöka vårt community och vad vi erbjuder runt om i världen, med stöd från stora nya partners och befintliga investerare, säger Adi Tatarko.

Houzz har i dag mer än 1400 anställda på 11 kontor runt om i världen. Vilka länder som är aktuella för satsningar framgår inte av pressmeddelandet, men på Shoptalk i Las Vegas tidigare i år pekade Adi Tatarko ut Indien som ett land med stor potential.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!