KidsBrandStore backar om Tyskland: ”Fullt fokus Norden”

Men utesluter inte att Tyskland blir aktuellt längre fram.

E-handlaren KidsBrandStore har ökat kraftigt de senaste åren, och fick nyligen ta emot ett pris för just sin tillväxt under årets Retail Awards.

LÄS ÄVEN: E-handlarna tog hem festen på gala för handelns toppar

Annons
Annons

Strategin har gått ut på att kombinera e-handel med fysiska butiker och företaget har i dag ett antal butiker på utvalda lägen i Sverige. Företaget har också påbörjat en expansion till andra delar av Norden, och häromveckan gjorde en artikel i tidningen Market gällande att KidsBrandStore var på väg till Tyskland.

LÄS ÄVEN: E-handlaren KidsBrandStore storsatsar på fysiska butiker

Det kommer dock att dröja ett tag till företaget säger "herzlich willkommen" till en tysk sajt. I dagsläget finns ingen tidsplan på när ett inträde i Tyskland kan komma att ske.

- Vi har en del annat att göra innan det blir aktuellt. I år är Norge vårt huvudfokus och sen har vi även planer på att gå in i Danmark i höst, säger medgrundaren Peter Markstedt till Ehandel.se.

Tar sin e-handel till Danmark i år

Planen är att få ordentlig fart på försäljningen i Norden innan en vidare expansion till övriga Europa kan komma på tal.

- Så det är Norden vi börjar med. Och även om vi har sneglat på Tyskland så har vi ingen tidsaspekt för när det i så fall skulle bli verklighet.

I Norge har KidsBrandStore redan en e-handel, och nu är planen att komplettera den med minst en fysisk butik. I Danmark är planen att först och främst lansera en e-handel.

Och sen kommer butiker i Danmark också, eller?

Annons
Annons

- Ja, det är så vi tänker. En fördel med att ha båda kanaler är att de kan driva trafik till varandra.

Peter Markstedt utesluter dock inte att en expansion till Tyskland kan bli av i framtiden. Han beskriver dessutom landet som det mest intressanta utanför Norden för KidsBrandStores del.

"Finns inget som är spikat"

Det är dock en hel del förberedelser som måste genomföras inför en sådan lansering, som till exempel avtal med leverantörer och liknande.

Vad är det som lockar med just Tyskland?

- Det är ju att det är en gigantisk marknad så det är klart att vi vill in där i sinom tid. Så det är något vi har diskuterat men det finns inget som är spikat.

Innan KidsBrandStore ser dagens ljus i Tyskland, väntar troligtvis utökade satsningar på Finland, som Peter Markstedt beskriver som företagets "fjärde land".

- Vi har e-handel i Finland men vi lägger inget krut på den i dagsläget. Det klart att om vi bestämmer oss för att satsa mer på att marknadsföra oss i Finland, så kan en fysisk butik där också mycket väl bli verklighet. Men just nu är det som sagt Norge vi fokuserar på. Där vill vi bli bättre än vad vi är i dag.

LÄS ÄVEN: KidsBrandStore ökar med 100 procent och når 65 miljoner

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!