Ny serie: Här är ”Företagande vid första ögonkastet”

Mats Ingelborn rider på TV-vågen.

Som en av deltagarna i vårens upplaga av det populära SVT-programmet “Gift vid första ögonkastet” har e-handlaren Mats Ingelborn delat sitt kärleksliv med hundratusentals svenskar.

Tyvärr slutade det med skilsmässa för den romantiskt lagda företagaren, men inget ont som inte för något gott med sig. Mats Ingelborn, som bland annat driver strumpbutiken Calzessa, har nämligen lanserat en egen serie sedan sin dokusåpadebut i TV. “Företagande vid första ögonkastet” är seriens fyndiga namn, och den har hittills släppts i fyra avsnitt.

Annons

Skickade tandborstar till kunderna

Avsnitten har namn som “Vad ska jag starta?” och “Älskade affärsplan?”, och tar upp olika tips på hur man kan lyckas med sitt företagande.

I det senaste avsnittet, som publicerades i dag och handlar om gåvor och presenter, diskuterar Mats Ingelborn fenomenet att som e-handlare skicka med små presenter i kundernas paket. Till skillnad från många andra e-handlare har Calzessa valt att skicka med något som inte alls är relaterat till produkten som kunden har köpt.

- En gång skickade vi med tandborstar, det är en helt annan historia i sig, och många gånger har vi skickat med små chokladbitar eller godis, framför allt runt jul brukar vi göra det, berättar Mats Ingelborn i avsnittet.

Viktigt med kommunikation

Han tar även upp vikten av att e-handlare är tydliga med att de har skickat med en gåva, så att inte kunden plötsligt står där med två T-shirts istället för en och inte förstår varför företaget har skickat en extra.

Annars kan det gå som när Mats Ingelborn beställde en viss vara, och den levererades med en chokladbit som han inte visste varifrån den kom.

- Jag var uppriktigt sagt lite orolig för att prova att äta den över huvud taget, delger Mats Ingelborn.

Den som vill ta del av hela Mats Ingelborns serie kan göra det på hans blogg

LÄS ÄVEN: Mats Ingelborn startar videoblogg om företagande och e-handel

Annons

Annons