Straffas av sin e-handel – Google tar ledningen

Sökjätten vinner senaste ronden mot Amazon.

Amazon har länge haft ett försprång när det kommer till sin röstassistent Alexa, helt enkelt på grund av att man var först ut med en väl fungerande konsumentprodukt i den smarta högtalare Amazon Echo.

LÄS ÄVEN: Röststyrd e-handel för 40 miljarder kronor

Annons

Sökjätten Google har dock inte suttit stilla i båten utan varit väldigt tydliga med att de vill vinna marknaden för röstassistenterna, ett område som ligger nära deras kärnverksamhet som ju är sökmotorn (och tillhörande annonsering).

LÄS ÄVEN: Så framtidssäkrar du din Google SEO

Nu rapporterar analysföretaget Canalys, som mäter försäljningen av smarta högtalare, att Google för första gången någonsin sålt fler röstassistenter än Amazon. Under första kvartalet i år så sålde Google, enligt Canalys, 3,2 miljoner enheter av sin flaggskeppsprodukt Google Home. Vilket kan jämföras med Amazon som sålde 2,5 miljoner enheter av sin Echo-högtalare.

Anledningarna till utvecklingen är säkert flera men Google har den senaste tiden satsat stort på internationell expansion och att stödja flera språk, bland annat svenska som ska komma ut senare i år. Tester visar också ofta att Googles assistent är lite “smartare” än Amazons, även om de båda ska vara mycket kompetenta och långt före många av sina konkurrenter.

LÄS ÄVEN: Nätjättarna i bråk - Amazon och Google skyller på varandra

Canalyst konstaterar också att en av tre sålda smarta högtalare, under första kvartalet i år, kom ifrån Google, som även har andra varianter än just Google Home. En annan anledning till Googles framgångar sägs vara att sökjätten inte är en direkt konkurrent till många av de e-handlare, och butiker, som säljer smarta högtalare.

- Det är flera fördelar som Google har, jämfört med Amazon, som hjälper Google att ta ledningen. Men den största fördelen är i kanalen. Återförsäljare tenderar att prioritera Googles högtalare över Amazons, eftersom Amazon är i den svåra positionen att vara en direkt konkurrent, säger Ben Stanton, analytiker på Canalyst.

Annons

Häromdagen fick vi även höra om ett fall där Amazons Alexa råkat klanta till det och skickat vidare en privat konversation till en tredje part, helt utan att användarna vetat om det. En utveckling och mediauppmärksamhet som förmodligen inte kommer att hjälpa Amazon Echos försäljningssiffror framöver.

LÄS ÄVEN: Familj i chock efter inspelning av Amazons röstassistent

Annons