UPS nya tjänst lockar miljoner användare

Kunderna vill gärna själva få bestämma över leveransen.

Vi intervjuade UPS i slutet av förra året och då konstaterade fraktbolaget, som är ett av världens största, att man skulle satsa mer på Sverige och Norden. Företaget har sedan dess bland annat utökat antalet utlämningsställen i Norden och för bara några dagar sedan började man bygga en ny distributionscentral utanför Paris för bättre leveranser i Europa.

UPS jobbar precis som PostNord och andra nordiska aktörer med att ge kunderna mer kontroll över leveranserna. En del i detta arbete är tjänsten My Choice som påminner lite om Asos nya leveranstjänst som vi skrev om häromdagen. Det handlar helt enkelt om att låta kunderna bestämma mer över leveransen.

Annons

Med My Choice får kunden möjlighet att ändra tid för leverans, ändra leveransadress eller i fall av semester pausa leveransen. Det ska även gå att omdirigera leveransen till arbetplatsen eller till en snäll granne.

Ska leverera där kunderna är

Inte oväntat så gillar kunderna att få bestämma och UPS meddelar nu att man har över 2 miljoner kunder som signat upp för My Choice i Europa. Detta sedan lanseringen i slutet av 2014.

- I och med den fortsatta tillväxten av den globala e-handeln kommer fler paket att skickas, och UPS ska såklart leverera där kunderna är, inte där de inte är. De tjänster vi erbjuder till näthandlare fokuserar på att öka deras tillväxt, genom att förbättra shoppingupplevelsen för deras kunder, säger Chema Odriozola, vd på UPS i Sverige.

My Choice är en del av UPS mobila app och ska vara tillgänglig i 12 länder i Europa och Sverige är en av dessa. Totalt skall tjänsten ha 26 miljoner medlemmar världen över. E-handlare ska även kunna använda appen för att nå ut med andra meddelanden till kunderna förutom leveransen. Det kan gälla lojalitetsprogram eller relaterade produkter.

Annons