Big Data ska hjälpa Zalando förstå sina kunder

Zalando har öppnat en teknikhubb i Dublin, här ska modejätten bland annat analysera konsumentmönster via big data.

Zalando har under den senaste tiden investerat både tid och pengar med målet att erbjuda sina kunder en mer personlig e-handel. Nu kommer nästa steg i satsningen, ett nytt datacenter i Dublin, Irland.

Den officiella öppningen av Zalandos Fashion Insights Centre skedde i onsdags och är modejättens första teknikcenter utanför Tyskland. Här ska man bland annat analysera sina kunders inköpsmönster och deras beteende på nätet. Det är alltså tal om analys av big data, eller stora mängder data.

Annons
Annons

Ska sysselsätta 200 personer

I ett pressmeddelande skriver Zalando att deras e-handel har mer än 100 miljoner besökare varje månad, och för att fortsätta tillväxtresan är det därför viktigt att kunna erbjuda dem en personlig upplevelse. Målet är att arbetsplatsen ska sysselsätta omkring 200 personer inom en treårsperiod.

– Zalando är den mest trafikerade e-handelsmodesajten i Europa. Att förstå våra kunder och få djupa insikter i deras inköpsmönster och beteende på nätet innebär att vi kan ge dem en mycket personligare och mer lockande upplevelse, säger Robert Gentz, grundare och styrelseledamot i Zalando.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!