Lätt att lita på falska trygghetsmärken

Två av tre tycker certifieringar är viktiga.

Trygghetsmärken, som till exempel Trygg E-handel eller Certifierad E-handel, visar konsumenter att en e-handelsplats är pålitlig och säker. Certifieringarna försäkrar besökarna att e-handlaren står för tydliga, enkla och enhetliga villkor gentemot sina kunder.

Men bara för att en e-handel har fått en certifiering en gång betyder det inte att den alltid kommer att ha den. Nätbutiker med trygghetsstämplar blir granskade löpande, och om de slutar att uppfylla de krav som ställs på en certifierad e-handel blir de fråntagna sitt trygghetsmärke. 

Annons
Annons

Men tyärr finns det fall där e-handlare skapar egna certifieringar, som ofta liknar äkta trygghetsmärken, som de placerar ut på sin hemsida. 

LÄS ÄVEN: Chilli blev av med Trygg E-handel - ritade egen logga

Nu skriver Ecommercenews om en onlineundersökning genomförd på mer än 1000 tyskar i just detta ämne. Undersökningen visade att trygghetsmärken är viktiga för kunderna. Två av tre personer svarade att certifieringen spelar en viktig roll när de ska handla hos en butik som de inte känner till.

Men det kanske mest intressanta resultatet var att personerna som deltog i studien inte kunde skilja på vilka trygghetsstämplar som var äkta och vilka som skapades för studiens skull. 

- Det som var överraskande var att ett falskt trygghetsmärke, som skapades för studien, hade ett bättre igenkännande än de som var äkta, säger Karlotta Kneschke, student på Hochschule Fresenius, som genomförde studien. 

Summeringsvis kan vi dra en lärdom av denna studie. Det finns tyvärr e-handlare som använder sig av falska trygghetscertifieringar, därför borde vi bli mer uppmärksamma på vilka märken e-handlare använder sig av. 

LÄS ÄVEN: Världens första globala trygghetsmärke

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!