Lykos e-handel omsatte 590 miljoner kronor

Stark e-handel men sjunkande resultat i butik.

Skönhetskedjan och e-handelsföretaget Lyko redovisar idag sitt bokslut för helåret 2018, som presenterar en ökad försäljningstillväxt på 20,2 procent och landar på 932,7 miljoner kronor.

Sedan 2017 har e-handelsandelen av Lykos omsättning ökat från 52,4 procent till 63,2 procent, vilket totalt motsvarar 589,6 miljoner kronor. 

Annons

– Vi är mycket nöjda med lönsamhetsutvecklingen inom Online. Vi slog försäljningsrekord under Black Week och Cyber Monday då mer än 14 000 nya kunder hittade till Lyko.se, säger Rickard Lyko, vd på Lyko, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi ser att de varumärkesstärkande investeringar vi gjort under året fortsätter ge effekt, med en högre igenkänning för varumärket Lyko även på längre sikt. Vår norska verksamhet fortsätter att växa snabbt, liksom vår än så länge begränsade satsning online i Finland.

Men när något stiger, måste något annat sjunka. Så är det även i omnikanalaktörens fall där försäljningen i butik sjönk och står idag för 36,8 procent av omsättningen, jämfört med 47,6 procent året innan.

Ska fortsätta satsa på butiksnät

De senaste kvartalsresultaten visade på sjunkande siffror, men Lyko har fortsatt satsat på sin omnikanal. Enligt Rickard handlar det om färre besökare, vilket i sin tur förklaras av en generellt svagare marknad för fysisk detaljhandel.

Butiksfösäljningen under tredje kvartalet sjönk till -13,9 procent men omnikanalssatsningen lyfte fjärdekvartalet till -12,3 procent, och på så sätt vände aktören resultatutvecklingen. 

– Våra fysiska butiker fortsätter att skapa förutsättningar för Online-segmentet då de ger oss tillgång till ett attraktivt produktsortiment - en mycket viktig pusselbit i vårt koncept. Vi kommer därmed fortsätta satsa på vårt butiksnät genom innovation och stärkt omnikanalstrategi, säger Rickard Lyko.

Omnikanalssatsningar

I november inledde Lyko och frakttjänstföretaget Instabox ett samarbete. Några veckor senare började företaget installera särskilt utformade paketskåp i flera av sina butiker. Paketskåpen fungerar som utlämningsställen både för Lykos och andra aktörers e-handelskunder. Målet var att på så sätt sudda ut gränserna mellan näthandel och fysisk handel, samt mellan Lyko och andra företag. 

LÄS ÄVEN: Nu kommer fler paketskåp till Lykos butiker

Annons

För några veckor sedan gjorde skönhetskedjan ännu ett steg åt att sudda ut gränsen mellan online och fysisk handel. Lykos frisörer får nu provision på produkter som frisörkunden köper online, upp till tre dagar efter behandlingstillfället.

– Dessa två åtgärder är exempel på att gränsen mellan det digitala köpet och fysisk butik suddas ut ytterligare, säger Rickard.

LÄS ÄVEN: Lykos nya system skapar "en äkta omnikanalkänsla"

Lyko har som mål att under perioden 2018 till 2019 investera cirka 85 miljoner kronor i ett automatiserat varulagersystem, som ska leda företaget till att uppnå en högre kostnads- och resurseffektivitet, vilket ger långsiktiga lönsamhetsförbättringar.

Annons